تازه های آرشیو ایران

رجایی : اگر از قدرت های بزرگ کمک می گرفتیم جنگ را یک شبه تمام می کردیم انقلاب فرهنگی چگونه شروع شد؛ شورای انقلاب پس از جلسه با امام: عده ای دانشگاه ها را به ستاد عملیاتی تبدیل کرده اند/ دولت نمی تواند کانون های توطئه را در دانشگاه ها بپذیرد/آیت الله خامنه ای : عده ای می خواهند دانشگاه را مسجد ضرار کنند! آخرین خبرها از بحران در روابط آیت الله طالقانی با نظام نوپا؛ امام خمینی: کسانی که خدا را قبول ندارند در حمایت از آیت الله طالقانی تظاهرات می کنند/اگر احمد ما را بگیرند و بکشند حرفی نمی زنم/ پیام مهم آیت الله طالقانی در مورد حوادث جاری! تشکر از دوستی که به اهمیت کار آرشیو واقف بود و خدمت بی نظیر او از یادها نخواهد رفت! هیچ نشریه قدیمی در کتابخانه ملی ایران امحاء نمی‌شود میرحسین موسوی : چه کسانی در مقابل جمهوری اسلامی «جمهوری» را مطرح می کنند؟/ رفراندوم ایران را به مسجدی بزرگ تبدیل کرد! بنی صدر: تصمیم گیری در امور جنگ تنها بر عهده شورای عالی دفاع است کتابخانه ملی این خیانت فرهنگی را تکذیب کند!

1
رخدادهای 19اسفند 1357

از آغاز فعالیت علنی حزب توده تا کشف پایگاه آمریکا در پارس آباد مغان!

  • کد خبر : 1226
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
از آغاز فعالیت علنی حزب توده تا کشف پایگاه آمریکا در پارس آباد مغان!
کمیته مرکزی حزب توده ایران با صدور اطلاعیه ای از سرگرفتن فعالیت علنی این حزب را اعلام کرد . در این بیانیه حزب توده ضمن ابراز پشتیبانی مجدد از برنامه های امام خمینی شرط مقدم نیل به هدف های جنبش انقلابی مردم ایران اتحاد همه نیروهای شرکت کننده در این جنبش صرف نظر از تفاوت عقاید سیاسی ، مسلکی و فلسفی دانسته شده است.

امروز رهبر انقلاب طی حکمی خطاب به مهدی کروبی دستور تاسیس کمیته امداد را صادر کرد، همچنین امام خمینی طی نامه ای به بازرگان از نخست وزیر و ادارات دولتی خواست به توصیه های منسوبین ایشان گوش نداده و ترتیب اثر ندهند . فوت همسر آیت الله طالقانی و پیام تسلیت امام نیز از اخبار دیگر امروز بود .

بعد از سخنان امام مبنی بر ضرورت رعایت حجاب اسلامی از سوی بانوان هنوز اعتراض ها از سوی زنان سکولار و لائیک ادامه دارد ، این عده خواهان آزادی بی حجابی و لعو اجرای حکم الهی حجاب هستند .

کمک های ایران به مصر به خاطر روابط حسنه سادات با شاه قطع شده است و هر آن احتمال دارد ایران با مصر قطع رابطه کند .

حکم تشکیل کمیته امداد

رهبر انقلاب امروز طی حکمی دستور تشکیل کمیته امداد را صادر کرد . در این حکم که خطاب به آقای مهدی کروبی صادر شده آمده است : « به جنابعالي مأموریت داده ميشود كه به اتفاق آقایان حاج حبیباللّه عسكراولادي و آقاي حاج حبیباللّه شفیق در تشكیل كمیتههاي امداد در تهران و شهرستانها اقدام لازم را نموده و حسابي تحت همین عنوان امداد باز كرده و وجوهي كه تعیین شده، در حساب مزبور واریز نموده و با حُسن تدبیر كمیتههاي مزبور را سرپرستي كنید.»(1)

به توصیه های منسوبین من ترتیب اثر ندهید

رهبر انقلاب در نامه ای به نخست وزیر از وزارتخانه ها و ادارات دولتی خواست به توصیه های منسوبین به ایشان ترتیب اثرندهند.

در نامه امام به مهندس بازرگان آمده است : جناب آقای نخست وزیر ! لازم است به جمیع وزارتخانه ها و ادارات دولتی اخطار نمائید کسانی که از منسوبین و یا اقرباء اینجانب هستند و برای توصیه اشخاص و یا نصب و عزل اشخاص به مراکز مربوطه مراجعه می کنند به هیچ وجه ترتیب اثر بدان ندهند .

در پایان نامه رهبر انقلاب آمده است : منسوبین و نزدیکان مطلقا حق دخالت در اینگونه امور را ندارند . (2)

فوت همسر آیت الله طالقانی و تسلیت امام

همسر آیت الله طالقانی بامداد دیروز به علت بیماری قلبی فوت کرد . امام خمینی امروز به مناسبت مصیبت وارده به آیت الله طالقانی پیام تسلیتی خطاب به ایشان صادر کرد . (3)

تصفیه در تلویزیون ادامه می یابد

صادق قطب زاده سرپرست رادیو و تلویزیون ملی ایران در جمع کارکنان صدا و سیما گفت : ما به کسانی اتهام نزدیم چون اینرا باید دادستان در محکمه بزند . ما باید پرونده ها را به دادگستری بدهیم یا دادگاه انقلاب ، فعلا ما عذرشان را خواسته ایم و بقیه اسامی هم درخواهد آمد .

قطب زاده ادامه داد : گروه های زیادی طی چهار لیست از رادیو و تلویزیون کنار گذاشته خواهند شد . (4)

کشف پایگاه آمریکا در پارس آباد مغان

یک پایگاه جاسوسی آمریکا و اسرائیل در منطقه پارس آباد مغان در 3کیلومتری مرز ایران و شوروی کشف شد .

این شبکه جاسوسی تحت پوشش یک شرکت ساختمانی کار میکرد و از تاسیسات این شرکت که در اصل پایگاه جاسوسی بود به شدت حفاظت می شد .

دستگاه های این شبکه که دارای رادارهای بسیار قوی بود شب ها به کار می افتاد و اطلاعاتی را از درون خاک شوروی جمع آوری و ارسال می کرد .

در حال حاضر پاسداران کمیته  انقلاب اسلامی پارس آباد مغان از این ساختمان حفاظت می کنند . (5)

ایران با مصر قطع رابطه می کند

دولت انقلابی ایران به مصر اطلاع داده است که کلیه کمک هایی که به وسیله ایران به این کشور می شد از این پس قطع خواهد شد .

منابع مصری اعلام  کرده اند دولت ایران به خاطر پشتیبانی صریح انورسادات رئیس جمهور مصر از شاه سابق ایران این تصمیم را اتخاذ کرده است .

این تصمیم زمانی اعلام شد که کارتر برای یک دیدار وارد مصر شده است . (6)

روزنامه کویتی الوطن نیز تصریح کرده است که اگر مصر یک قرارداد صلح با اسرائیل امضا کند ایران سفارت خود را در قاهره خواهد بست .

الوطن نوشت آیت الله خمینی این موضوع را در دیدار با یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرده است .

به نوشته این روزنامه امام خمینی تاکید کرده است ایران هرگز وجود یک هیئت دیپلماتیک اسرائیلی را در کنار سفارت ایران در قاهره تحمل نخواهد کرد . (7)

اعتراض به حجاب اسلامی

صبح امروز تعدادی از زنان به منظور اعلام نظر خود در مورد حجاب در محوطه دادگستری تجمع کردند.

گروهی از میهمانداران زن و کادر زن هواپیمایی ملی ایران نیز صبح امروز به سوی باشگاه دانشگاه تهران حرکت کرده  و در آنجا به عنوان اعلام همبستگی با دیگر گروههای تظاهر کننده تجمع نمودند و خواستار انجام خواسته های خود شدند.

در همین حال در زندان دادگستری نیز تشنج بوجود آمد و زندانیان خواستار آزادی خود شدند. خانواده زندانیان نیز با استفاده از فرصت شعارهایی به نفع آزادی زندانیان خود می دادند.

تشنج در زندان دادگستری و بیرون از آن سرانجام به تیراندازی هوایی از سوی پاسداران اطراف دادگستری انجامید که قصدشان متفرق نمودن مردانی بود که در خارج از دادگستری شعارهای مخالف زنان می دادند. به علت این درگیری ها و بدنبال تحصن بانوان، امروز صبح خیابان های اطراف دادگستری بسته شد و ترافیک فشرده ای در خیابان های مرکزی شهر بوجود آمد.(8)

چندی پیش رهبر انقلاب طی سخنانی اعلام کرد زنان بایستی با حجاب اسلامی در ادارات حاضر شوند و این باعث اعتراض کسانی شده است که با احکام اسلام مخالفت دارند .

آغاز فعالیت علنی حزب توده

کمیته مرکزی حزب توده ایران با صدور اطلاعیه ای از سرگرفتن فعالیت علنی این حزب را اعلام کرد . در این بیانیه حزب توده ضمن ابراز پشتیبانی مجدد از برنامه های امام خمینی شرط مقدم نیل به هدف های جنبش انقلابی مردم ایران اتحاد همه نیروهای شرکت کننده در این جنبش صرف نظر از تفاوت عقاید سیاسی ، مسلکی و فلسفی دانسته شده است . (9)

انگلیس از وضعیت خود در خاورمیانه بیمناک است

سخنگوی حزب محافظه کار انگلیس اعلام کرد که وضع خاورمیانه از نظر این حزب بسیار وخیم است . فرانسیس یم ادامه داد : خروج ایران از پیمان های دفاعی بخصوص دفاع از خلیج فارس به ضرر غرب تمام خواهد شد . وی گفت : بی شک رقبای ما از این فرصت حداکثر استفاده را خواهند برد . (10)

رضا پهلوی آمریکا را ترک کرد

رضا پهلوی فرزند شاه مخلوع آمریکا را به سمت رباط ترک کرد تا به خانواده در تبعیدش بپیوندد . وی در آمریکا دوره خلبانی می دید . (11)شاه که بعد از پیروزی انقلاب در تبعیدی ناخواسته به سر می برد هنوز جایی برای اقامت دائم پیدا نکرده است و کشورها از بیم واکنش شدید دولت جدید ایران به وی راه نمی دهند . ملک حسن نیز به شاه سابق اعلام کرده است در صورتی که بخواهد در مراکش بماند باید از اظهار نظر سیاسی پرهیز کند چرا که او دیگر مسئولیتی در ایران ندارد .

پی نوشت

صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 367
صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 365
صحیفه امام ، جلد 6 ، صفحه 366
اطلاعات ، 19اسفند 1357، صفحه 1
کیهان ، 19اسفند 1357، صفحه 2
اطلاعات ، 19اسفند 1357، صفحه 8
کیهان ، 19اسفند 1357، صفحه 8
اطلاعات ، 19اسفند 1357، صفحه 2، برای آگاهی از مسائل مربوط به حجاب بعد از انقلاب رک اردلان، پروين، « حجاب به روايت تاريخ » ، مندرج در مجموعه مقالات جنس دوم، تهران، 1380.
اطلاعات ، 19اسفند 1357، صفحه 8
اطلاعات ، 19اسفند 1357، صفحه 8
اطلاعات ، 19اسفند 1357، صفحه 8

لینک کوتاه : https://arshiveiran.com/?p=1226

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.