تازه های آرشیو ایران

رجایی : اگر از قدرت های بزرگ کمک می گرفتیم جنگ را یک شبه تمام می کردیم انقلاب فرهنگی چگونه شروع شد؛ شورای انقلاب پس از جلسه با امام: عده ای دانشگاه ها را به ستاد عملیاتی تبدیل کرده اند/ دولت نمی تواند کانون های توطئه را در دانشگاه ها بپذیرد/آیت الله خامنه ای : عده ای می خواهند دانشگاه را مسجد ضرار کنند! آخرین خبرها از بحران در روابط آیت الله طالقانی با نظام نوپا؛ امام خمینی: کسانی که خدا را قبول ندارند در حمایت از آیت الله طالقانی تظاهرات می کنند/اگر احمد ما را بگیرند و بکشند حرفی نمی زنم/ پیام مهم آیت الله طالقانی در مورد حوادث جاری! تشکر از دوستی که به اهمیت کار آرشیو واقف بود و خدمت بی نظیر او از یادها نخواهد رفت! هیچ نشریه قدیمی در کتابخانه ملی ایران امحاء نمی‌شود میرحسین موسوی : چه کسانی در مقابل جمهوری اسلامی «جمهوری» را مطرح می کنند؟/ رفراندوم ایران را به مسجدی بزرگ تبدیل کرد! بنی صدر: تصمیم گیری در امور جنگ تنها بر عهده شورای عالی دفاع است کتابخانه ملی این خیانت فرهنگی را تکذیب کند!

1
رخدادهای 14 اسفند 1357

سالگرد مصدق در احمدآباد با حضور چپ و راست/ تشکیل جبهه دموکراتیک ملی توسط نوه مصدق!

  • کد خبر : 1195
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
سالگرد مصدق در احمدآباد با حضور چپ و راست/ تشکیل جبهه دموکراتیک ملی توسط نوه مصدق!
امروز اولین سالگرد مصدق بعد از پیروزی انقلاب برگزار شد، از چند روز گذشته برنامه های وسیعی از سوی نیروهای ملی مذهبی و به ویژه دولت موقت برای هرچه با شکوه برگزار شدن این مراسم ترتیب داده شده بود.

سالگرد مصدق در احمدآباد با حضور چپ و راست

امروز اولین سالگرد مصدق بعد از پیروزی انقلاب برگزار شد، از چند روز گذشته برنامه های وسیعی از سوی نیروهای ملی مذهبی و به ویژه دولت موقت برای هرچه با شکوه برگزار شدن این مراسم ترتیب داده شده بود.

جریان های چپ از جمله چریک های فدایی و مجاهدین خلق با تابلوی خود و نیز جریان های لیبرال با محوریت جبهه ملی و دولت موقت همه و همه در این همایش شرکت کرده اند.

روزنامه اطلاعات در شماره امروز خود از حضور یک میلیون نفر در احمد آباد خبرداد ، به گزارش این روزنامه امروز هواداران مصدق با استفاده از اتوبوس هایی که نهادهای مختلف دولتی آن را تدارک دیده اند به سمت احمد آباد حرکت کرده و در مراسم حاضر شدند .

صدها اتوبوس از موسسات مختلف از جانب گروههای مختلف سیاسی و اجتماعی و صنفی باشعارها و پلاکاردهای گوناگون از محل دانشگاه تهران به سمت زادگاه مصدق حرکت کردند .

سازمان چریک های فدایی خلق در خیابان فدایی (میکده سابق) مستقر شدند و هواداران آنان به اتوبوس های مخصوصی که به این خاطر منظور شده سوار شده و به سمت احمد آباد حرکت کردند . حزب توده ایران نیز ده دستگاه اتوبوس در خیابان ۲۱ آذر مستقر کرده و طرفداران این حزب در اتوبوس‌ها جا گرفته و گروه دیگری از هواداران این حزب با اتومبیل های سواری عازم رفتن بر سر مزار مصدق شدند .

جبهه ملی و طرفداران آن هم از اتوبوس های شرکت واحد برای رفتن به احمدآباد استفاده کردند .[1]

آیت الله طالقانی [2]هم در این مراسم به مدت نزدیک به یک ساعت سخنرانی کرده و به تعریف و تمجید از مقام مصدق پرداخت . وی همه گروه های سیاسی را صرف نظر از نوع ایدئولوژی به وحدت و یکپارچگی دعوت کردو به ملت ایران هشدار داد که در شرایطی بدتر از 28مرداد هستیم و دشمن در کمین است . [3]

تشکیل جبهه دموکراتیک ملی توسط نوه مصدق

هدایت متین دفتری فرزند وزیر رضا شاه [4]و  نوه دختری مصدق در مراسم امروز از تشکیل جبهه دموکراتیک ملی خبر داد و گفت : گسستن وابستگی همه جانبه کشور به امپریالیسم در گروه مبارزه ای طولانی و انقلابی است و این مبارزه تشکل توده های مردم را در سازمان های سیاسی طلب می کند . بنابراین ایجاد جبهه ای دموکراتیک که بتواند حداکثر نیروهای مردمی را در تحقق نهایی حاکمیت مردم ، استقلال و دموکراسی سازمان دهد ضرورتی آشکار و انکار ناپذیر است . این جبهه دموکراتیک و ضد امپریالیستی گسترده طبیعتا در سیر تکاملی مبارزات گذشته ملت ایران بویژه نهضت ضد استعماری مردم میهن ما در زمان ملی کردن صنعت نفت به رهبری دکتر مصدق قرار دارد .

وی ادامه داد  : اگر در مراحل آغاز مبارزات اخیر برای جمعی این امید پیدا شد که جبهه ملی ایران خواهد توانست چنین ضرورتی را پاسخگو باشد  اما نحوه غیردموکراتیک تشکیل این سازمان ، قدرت گرایی ، انحصار طلبی ، فقدان تداوم آرمانی و عدم اعتقاد رهبری آن به مبارزه دموکراتیک و نقش توده های مردم و بخصوص جدا شدن رهبری از توده ها و جریان مبارزه اصیل خیلی زود نشان داد که این امید بیهوده است .

متین دفتری گفت : اینک با توجه به ضرورت ادامه مبارزه دموکراتیک در قالب یک جبهه سیاسی جمعی از معتقدان به محتوای مترقی  و دموکراتیک میراث تاریخی نهضت ملی ایران و مبارزات انقلابی سال های اخیر بر آن شده اند که از همه گروه ها و کسانیکه به مبارزه دموکراتیک در این مرحله از انقلاب معتقدند و جز برای نیروی لایزال مردم ایران هیچ تکیه گاه دیگری ندارند بخواهند که در جبهه ای دموکراتیک و ملی گردهم آیند .

وی در ادامه و پس از بیان مطالب فوق طرحی به عنوان محور اتحاد نیروهای درون جبهه را با توجه به خواست های مبرم طبقات و قشرهای مترقی در چارچوب جبهه دموکراتیک ملی ایران در 11ماده بیان داشت.

انهدام سیستم ارتش به جای نفرات آن

چریک های فدایی خلق در این مراسم بیانیه ای قرائت کردند. در بخشی از بیانیه چریک ها آمده است : مصدق میخواست ارتش را تصاحب کند ، مسعود رجوی از رهبران سازمان مجاهدین خلق نیز طی سخنانی گفت : ما به دنبال انهدام سیستم ارتش هستیم نه نفرات آن . [5]

اعدام 7تن دیگر از عاملان کشتار

هفت تن از نظامیان و مقامات حکومت سابق ایران سحرگاه امروز اعدام شدند شدند. دادگاه انقلاب پس از نه ساعت رسیدگی حکم اعدام این هفت تن را صادر کرد.

اعدام شدگان عبارتند از  : سرتیپ فخر مدرس رئیس اسبق دادرسی ارتش، سرلشگر خواجه نوری رئیس سابق دادگاههای ارتش، سرلشگر بیدآبادی فرماندار نظامی سابق تبریز، سرتیپ یزدجردی فرماندار سابق مشهد، سرهنگ زمانی رئیس زندان سیاسی قصر، سالارجاف نماینده آخرین مجلس نظام سابق و جهانگیر تارخ معروف به جهانگیری از بازجویان و شکنجه گران ساواک

سرتیپ یزدجردی قبل از اعدام به یک پاسدار حمله کرد تا با گرفتن اسلحه او و کشتن افراد بگریزد ولی موفق نشد. [6]

احمد شاملو به کشور بازگشت

احمد شاملو شاعر و پژوهشگر و نویسنده معروف به کشور بازگشت . وی دو سال پیش و همزمان با اوج گیری انقلاب ملت ایران کشور را ترک کرده و امروز و بعد از پیروزی به ایران بازگشته است . شاملو در لندن با انتشار روزنامه ایرانشهر به انعکاس انقلاب ایران همت گماشت. [7]

دستور امام در مورد موسسه اطلاعات

روزنامه اطلاعات امروز خبر داد رهبر انقلاب از مدیریت این موسسه خواسته است «آنان را که در کار انتشار روزنامه و هدفهای انقلاب اسلامی خلل وارد می‌سازند به روزنامه خود راه ندهید.»

بیانیه روزنامه اطلاعات که به امضای «شورای عالی نظارت بر امور موسسه اطلاعات » رسیده است با اعلام این خبر ادامه داد : از زمان شروع اعتصاب مطبوعات که آغاز یک حرکت جدی به سوی سرنگونی رژیم سابق در رسانه های گروهی بود، عده ای از کارکنان موسسه اطلاعات، علیرغم خواست یکپارچه کارگران، کارمندان و اعضای تحریری نشریه های موسسه اطلاعات تلاش مذبوحانه ای را در جهت شکستن اعتصاب و انتشار روزنامه و مجلات این موسسه در طول مدت دولت نظامی آغاز کردند.

در ادامه این بیانیه می خوانیم : اگرچه این تلاش همیشه با واکنش اکثریت شرافتمند و معتقد به اصول انقلاب اسلامی ایران روبرو می شد و به همین دلیل هرگز خللی در اراده ها و اعتقادهای این اکثریت بوجود نمی آورد ولی  پس از پایان اعتصاب نیز تحریکات این عده، تا دیروز استمرار داشت.

شورای عالی نظارت بر امور موسسه اطلاعات با اعلام نکات پیش گفته ادامه داد : امام[بعد از اطلاع از این مسائل] فرمودند «آنان را که در کار انتشار روزنامه و هدفهای انقلاب اسلامی خلل وارد می‌سازند به روزنامه خود راه ندهید.»

گفتنی است به توصیه سید احمد خمینی ، حاج مهدی عراقی دستور استقرار نیروهای انقلاب به سرپرستی رسول صدرعاملی را در ساختمان موسسه اطلاعات دادند.

به منظور اجرای دستور امام شورای عالی نظارت بر موسسه اطلاعات مرکب از نمایندگان منتخب کارگران کارمندان و اعضای تحریری موسسه اطلاعات تا برقراری کامل نظم و عادی شدن حرکت و گردش کار روزنامه، موقتا از ورود عده ای از کارکنان به داخل موسسه جلوگیری کرد.[8]

صدور نفت ایران به جهان آغاز شد

پس از 70روز قطع نفت از امروز صدور نفت ایران به خارج آغاز شد . اولین کشتی که حامل نفت ایران به خارج بود کشتی ورلدامباسادور ژاپنی[سفیرجهان] است که 230هزار تن نفت سبک و سنگین متعلق به حوزه های نفتی آقاجاری ، گچساران و مارون اهواز را از جزیره خارک بارگیری کرده بود .

حسن نزیه مدیرعامل شرکت نفت ایران که صبح امروز وارد جزیره خارک شده بود در جمع کارگران شرکت ملی نفت ایران حضور یافت و پیام بازرگان نخست وزیر را به مناسبت آغاز صدور  نفت قرائت کرد . وی گفت : با موافقت هیئت وزیران درآمد اولین سری محموله صادراتی نفت که بالغ بر 10میلیارد ریال میشود به صندوق تعاون مسکن کارگران صنعت نفت واریز میشود .

گزارش های رسیده حاکی است چهار کشتی در اسکله های جزیره خارک برای بارگیری نفت ایران متوقف شده است .

ایران نفت خود را هر بشکه 18تا 20 دلار به فروش میرساند در حالی که بهای نفت قبلا 12دلار بود . [9]

شایگان : در تمام عمر شعار اسلام داده ام

به دنبال اعتراض آیت الله شریعتمداری به سخنان اخیر شایگان وی با انتشار مقاله ای به اظهارات آیت الله شریعتمداری [10]پاسخ گفت .

وی در پاسخ به  این‌که چرا به عنوان کسی که فقه نمی داند ولی درباره دین اظهار نظر کرده است از سوابق دینی خود سخن گفت و نوشت : در تمام عمر، اسلام شعار من بوده است.

شایگان با برشمردن سوابق دینی به سیادت خود اشاره کرده و ادامه داد :  افتخار دارم که سید موسوی هستم و شجرنامه خانواده من (خانواده مولی) تا حضرت موسی الکاظم (ع) در خانواده مولی محفوظ است.

وی به رساله دکترای خود که به‌زبان فرانسه و در موضوع تاریخ قرون اولیه اسلام و درباره امور مسلمین یعنی قضا و جهاد و خمس و زکات و غیره نوشته شده است نیز اشاره کرد و ادامه داد : اولین حقوق یعنی فقه اسلامی را به زبان فارسی در باب نکاح و طلاق و حضانت و ولایت و قیمومیت و منابع فقه اسلام من منتشر کرده‌ام و تا زمانی که در ایران بودم آن را تدریس می‌کردم و تا چندی پیش هم کتاب من کتاب درسی سال اول دانشکده حقوق بوده است ، در آمریکا هم از اول تدریس یکی از دروس من برای ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها تدریس فقه اسلامی و مزایای فقه و مقایسه با دوره جاهلیت بوده درس دیگر تعلیم ادبیات فارسی بوده.

شایگان ادامه داد :  همین‌طور از قول من گفته شده است که من معتقدم که دولت آینده باید فرم و شکل حکومتی آلمان فدرال را داشته باشد [11]در حالیکه ابدا چنین نیست. این اختراع، استنباط غلط مصاحبه کننده است. من معتقدم در ایران باید جمهوری مستقل از نفوذ کشورهای بیگانه و نیز متکی بر دموکراسی واقعی به معنای حکومت مردم بر مردم تشکیل شود.[12]

قطع صدور نفت فاجعه ای برای اروپا

وزیر اقتصاد آلمان فدرال از مصرف کنندگان انرژی در این کشور خواست تا در مصرف انرژی صرفه جویی کنند . این در خواست در پی قطع جریان نفت ایران به آلمان انجام شده است . وی که در نمایشگاه فرانکفورت سخن می گفت اظهار داشت قطع جریان نفت ایران ثابت کرد آلمان نمی تواند استفاده از انرژی هسته ای را نادیده بگیرد .

هلموت کوهل رهبر مخالفان محافظه کار دولت آلمان نیز اظهار داشت اگر یک کشور دیگر نظیر ایران جریان نفت را به خارج قطع کند برای اروپا بویژه آلمان غربی فاجعه آمیز خواهد بود . [13]

لیبی قیمت نفت را بالا برد

لیبی قیمت نفت خام خود را هر بشکه 20دلار افزایش داد . یک مقام بلندپایه لیبیایی که در نخستین کنفرانس انرژی عرب در ابوظبی سخن می گفت این تصمیم دولت لیبی را ناشی از اوضاح بحرانی انرژی در سطح جهانی اعلام کرد .[14]

قطع کامل روابط ایران با آفریقای جنوبی

ژنرال فریزر سرکنسول آفریقای جنوبی در تهران به وزارت خارجه احضار و به وی اطلاع داده شد که چون دولت موقت انقلابی ایران سیاست تبعیض نژادی آفریقای جنوبی را مغایر اصول انسانی می داند علاوه بر اینکه صدور نفت خود را به این کشور قطع کرده است در آینده نیز هیچ گونه روابط سیاسی ، اقتصادی و نظامی با آفریقای جنوبی نخواهد داشت .

به تصمیم دولت ایران سرکنسول آفریقای جنوبی امروز خاک ایران را ترک می کند. [15]

انگلیسی ها به کشور خود بازگشتند

کلیه اتباع انگلیسی که در پروژه های دفاعی ایران کار میکردند در خلال هفته گذشته به کشور خود بازگشتند .

به گفته منابع انگلیسی آخرین عده از اتباع این کشور که در ایران کار میکردند از کارمندان اداره فروش وزارت دفاع انگلیس و قسمت خدمات نظامی بین المللی بوده اند .

در زمان شاه سابق ایران یکی از عمده ترین خریداران اسلحه از انگلیس محسوب می شد . علاوه بر خرید اسلحه پروژه های دیگر نظامی از قبیل ساختن پایگاه های هوایی و دریایی بین ایران و انگلیس منعقد شده بود که پس از سرنگونی شاه این قراردادها به حالت تعلیق درآمده است . [16]

تغییرات کلی خاورمیانه با انقلاب ایران

کرایسکی صدراعظم اتریش در گفت و گویی با روزنامه دی ولت چاپ آلمان غربی گفت : انقلاب ایران موجبات تغییرات کلی در صحنه سیاسی خاورمیانه را باعث شده است ولی این انقلاب هنوز پایان نیافته است .

صدراعظم اتریش ادامه داد : این رویدادها بدون شک و تردید در روابط بین کشورهای عرب و اسرائیل تغییراتی بوجود آورده است ولی این رویدادها در صورتی می تواند راه حل هایی در مذاکرات صلح بین مصر و اسرائیل بوجود آورد که مساله فلسطین حل و فصل گردد .

وی گفت : نه مصریها به تنهایی می توانند این مشکل را برطرف کنند و نه اسرائیلیها ، دیگر کشورهای عرب هم باید در جریان برقراری صلح شرکت کنند . [17]

[1] روزنامه اطلاعات ، 14اسفند 1357، صفحه 2

[2] اسفندماه جريان هاي راست گرا، چپ گرا و التقاطي با اجتماع مشتركي در كنار مزار مصدق از طريق كشاندن پاي آيت الله طالقاني به آن اجتماع سعي كردند تا جبهه جديدي را در مقابل امام بگشايند. البته آيت الله طالقاني با هدف ديگري از اين امر استقبال كرده بود. ایشان، به نزديكانش گفته بود كه براي جلوگيري از ميدان داري اين گروه هاي فرصت طلب در مراسم آن روز شركت و سخنراني خود را طولاني كرده است. از مسعود رجوي كه هواداران گروه خود را براي اولين بار پس از پيروزي انقلاب به يك اجتماع بزرگ دعوت مي كرد، تا هدايت الله متين دفتري كه اين تجمع را وسيله اي براي اعلام موجوديت جبهه دموكراتيك ملي قرار داد در اين اجتماع حضور يافتند. آنان در كنار جبهه ملي، كمونيست هاي افراطي و… هدف گشودن يك جبهه جديد در برابر امام خميني را تعقيب مي كردند. متين دفتري عضو فعال كانون وكلاي دادگستري و از رابطان سفارت آمريكا در ماه هاي آخر سلطنت پهلوي بود. وی با تشكيل يك جبهه سياسي از چپ هاي ماركسيست تا راست هاي جبهه ملي مي خواست خود را به عنوان يك شخصيت سياسي محوري مطرح كند.

متين دفتري در 29 اسفند 1357نیز براي مخالفت رسمي با اسلاميت نظام آينده مردم را به اجتماع در ميدان آزادي دعوت كرد. رک کیهان ، 18بهمن 1390، صفحه 8

[3] اطلاعات ، 15اسفند 1357، صفحه 8

[4] هدايت الله متين دفتري به روايت اسناد لانه جاسوسي خبرچين سازمان سيا، و شريك تجاري ارتشبد نصيري- رئيس ساواك- بود و بعد از انقلاب عضو منافقين شد. او فرزند احمدمتين دفتري، وزير رضاخان و ضمناً نوه دختري مصدق بود. وقتي از هدايت الله متين دفتري درباره خانواده اش سوال مي كردند، به جاي آن كه بگويد پدرم وزير رضاخان بوده است، مي گفت؛ من نوه مصدق هستم

[5] اطلاعات ، 15اسفند 1357، صفحه 7

[6] اطلاعات ، 15اسفند 1357، صفحه 7

[7] اطلاعات ، 14اسفند 1357، صفحه 2

[8] اطلاعات ، 14اسفند 1357، صفحه 2

[9] اطلاعات ، 14اسفند 1357، صفحه 2

[10] روزنامه کیهان 10اسفند 1357 : آیت الله شریعتمداری طی یک مصاحبه مطبوعاتی و در واکنش به سخنان دکتر شایگان که در مخالفت با ریشه گرفتن جریان مرتجع در میان روحانیت سخت گفته بود اظهار داشت : شایگان باید از روحانیت عذرخواهی کند ، وی به دنبال تفرقه افکنی میان علما است .

وی در این زمینه گفت : عنوان ملاهای مرتجع عنوانی است که رژیم فاسد و خودکامه سابق به روحانیت مترقی و مبارز ایران داده بود ، ما مرتجع نیستیم بلکه آنهایی مرتجع هستند که میخواستند با روش های دیکتاتوری و قرون وسطایی بر این مملکت حکومت کنند.

وی ادامه داد: شایگان باید هر چه زودتر به این اشتباه بزرگ خود پی ببرد و رسما از طریق وسائل ارتباط جمعی از جامعه روحانیت عذرخواهی کند

[11] شایگان 6اسفند در مصاحبه با آسوشیتد پرس و در مورد نظام سیاسی آینده ایران این گونه اظهار نظر کرده بود که سیستم حکومتی آینده ایران باید شبیه آلمان فدرال باشد که رئیس جمهور در آن یک مقام تشریفاتی بوده و صدراعظم و یا نخست وزیر رهبری سیاسی کشور را بر عهده دارد

[12] اطلاعات ، 14اسفند 1357، صفحه 5

[13] کیهان ، 14اسفند 1357، صفحه 3

[14] اطلاعات ، 14اسفند 1357، صفحه 8

[15] اطلاعات ، 8اسفند 1357، صفحه 8

[16] کیهان ، 14اسفند 1357، صفحه 3

[17] کیهان، 14اسفند 1357، صفحه 8

لینک کوتاه : https://arshiveiran.com/?p=1195

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.