تازه های آرشیو ایران

بهزاد نبوی : چاره ای نداریم باید نفت بفروشیم کالا بخریم! تخریب قبر رضا شاه توسط آیت الله خلخالی؛‌بنی صدر: ساختمان خراب کردن کار بسیار غلطی است و می شد آن جا موزه درست کنیم! سفیر اسرائیل در پاریس اعدام القانیان را تکان دهنده خواند؛ القانیان برای ما قابل احترام بود! رجایی : اگر از قدرت های بزرگ کمک می گرفتیم جنگ را یک شبه تمام می کردیم انقلاب فرهنگی چگونه شروع شد؛ شورای انقلاب پس از جلسه با امام: عده ای دانشگاه ها را به ستاد عملیاتی تبدیل کرده اند/ دولت نمی تواند کانون های توطئه را در دانشگاه ها بپذیرد/آیت الله خامنه ای : عده ای می خواهند دانشگاه را مسجد ضرار کنند! آخرین خبرها از بحران در روابط آیت الله طالقانی با نظام نوپا؛ امام خمینی: کسانی که خدا را قبول ندارند در حمایت از آیت الله طالقانی تظاهرات می کنند/اگر احمد ما را بگیرند و بکشند حرفی نمی زنم/ پیام مهم آیت الله طالقانی در مورد حوادث جاری! تشکر از دوستی که به اهمیت کار آرشیو واقف بود و خدمت بی نظیر او از یادها نخواهد رفت! هیچ نشریه قدیمی در کتابخانه ملی ایران امحاء نمی‌شود

2
رخدادهای 14 اسفند 1359

آغازی بر پایان اولین رئیس جمهور؛ 14 اسفند 1359 در دانشگاه تهران چه گذشت؟!

  • کد خبر : 1200
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸
آغازی بر پایان اولین رئیس جمهور؛ 14 اسفند 1359 در دانشگاه تهران چه گذشت؟!
ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور امروز در یک سخنرانی جنجالی که با درگیری های شدیدی همراه بود نهادهای نظام را مورد حمله قرار داده و بدین ترتیب با پایان یافتن سخنان بنی صدر اختلافات بنیادین میان ارکان نظام عمق تازه ای یافت.

هتاکی رئیس جمهور به نهادهای نظام در سالمرگ مصدق

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور امروز در یک سخنرانی جنجالی که با درگیری های شدیدی همراه بود نهادهای نظام را مورد حمله قرار داده و بدین ترتیب با پایان یافتن سخنان بنی صدر اختلافات بنیادین میان ارکان نظام عمق تازه ای یافت.

در حاشیه سخنرانی جنجالی بنی صدر در دانشگاه تهران که در سالگرد درگذشت مصدق انجام گرفت طرفداران رئیس جمهور و میلیشیای سازمان مجاهدین خلق فضا را متشنج کردند و زمینه درگیری مردم را فراهم آوردند.

این حادثه که تا شب ادامه یافت تعداد زیادی مجروح برجای گذاشت .

فرمان حمله از سوی بنی صدر صادر شد

رئیس جمهور در این مراسم با اشاره به گروهی از مردم که آنان را چماق دار می نامید گفت : بعدازظهر امروز به من اطلاع دادند که عده‌ای برای اخلال به اینجا آمده‌اند.

وی افزود : یک ربع پیش از این به افسر پلیس گفتم که آن هایی را که برای اخلال به اینجا آمده‌اند از اینجا بیرون ببرند. چون بعدازظهر امروز در این باره به وزیر کشور آگاهی داده شده است. این است که اگر این عده اندک دست از اخلال برندارند و مسئولین به وظیفه خودشان عمل نکنند ، از شما مردم خواهم خواست که یک بار برای همیشه اجتماعات خودتان را از وجود چماق به دستانی که می‌خواهند جمهوری را به لجن وجود خودشان بیالایند پاک کرده و آنان را تنبیه کنید.

پس از این اظهارات عده‌ای با شعارهایی از پیش تعیین شده به شخصیت‌های انقلاب و نهادهای انقلابی توهین کردند .

«مرگ بر بهشتی!» ازجمله این شعارهای سازمان‌دهی‌شده بود.

ضرب و شتم مردم از سوی هواداران رئیس جمهور

در این مراسم هواداران بنی‌صدر به ضرب و شتم نیروهای معتقد به نظام و امام روی آوردند و حتی تعدادی از این افراد را که به سخنان بنی‌صدر اعتراض داشتند، از بالای سکوی بلندی به پایین پرت کردند.

رئیس جمهور در سخنرانی امروز که حدود 2 ساعت طول کشید از پاره ای از نهادهای انقلابی که گفته شد افرادی از آنها برای اخلال در سخنرانی و قطع شبکه های بلندگو به دانشگاه آمده بودند به عنوان منابع چماقداری نام برد.

بنیاد مسکن اردبیل ، کمیته مرکزی حزب جمهوری اسلامی قزوین ، بسیج مستضعفین خوزستان ، ستاد جنگ های نامنظم ، نیروی ویژه نخست وزیری ، مرکز تربیت معلم تهران و واحد تحقیقات و ایدئولوژیک سیاسی و …از جمله این نهادها هستند.

رئیس جمهور همچنین چند قبضه کارد و زنجیر و یک کلت را که گفته شد از دستگیرشدگان به دست آمده است به مردم نشان داد اما در این مراسم هرگز از گروهک های پیکار ، مجاهدین خلق و فدایی و …کارتی به عنوان اخلالگر ارائه نشد.

گفتنی است در مراسم امروز فقط ماموران کلانتری آن هم بدون همراه داشتن هیچ گونه سلاح سرد و گرم مسئول حفظ نظم و آرامش بودند .

حمله بنی صدر به صداو سیما و مطبوعات

بنی صدر همچنین روزنامه های کیهان ، اطلاعات ، مجله اطلاعات هفتگی و رادیو و تلویزیون را متهم به سانسور خود و نشر مطالبی علیه رئیس جمهور کرد.

بنی صدر …اذن جهادم بده!

شعار های دو طرف امروز شنیدنی و قابل تامل بود . هواداران بنی صدر بر علیه برخی شخصیت های انقلاب از جمله آیت الله بهشتی و نیز مجلس شورای اسلامی شعار می دادند و مخالفین بنی صدر نیز علیه ملی گرایی …

برخی از شعارهای حامیان بنی صدر عبارت است از؛

ما طالب قرآنیم ، حزب نمی خواهیم
حکومت اسلامی از انحصار حزبی آزاد باید گردد
صدا و سیمای ما از انحصار حزبی آزاد باید گردد
تا حزب کفن نشود این وطن وطن نشود
بنی صدر بنی صدر اذن جهادم بده
روح منی بنی صدر بت شکنی بنی صدر[1]

در خارج  از دانشگاه و خیابانهای جنوبی و شرقی زمین گروه مخالف در دسته‌هایی چند، در حالی که پلاکاردها و عکسهایی متعدد از دکتر مصدق (در حین تعظیم و بوسیدن دست شاه معدوم و همسرش ثریا) و صباغیان (در حین فشردن دست و تعظیم در برابر هویدای معدوم) را  در دست داشتند شعارهایی با این عناوین می‌دادند.

جمهوری اسلامی راه مصدق نمی‌ره.
پینوشه، پینوشه ایران شیلی نمی‌شه.
کوبنده توده‌ای، ولایت فقیه است.
ضد ملی‌گرایی، ولایت فقه است.
اینها بودد می‌گفتند، بختیار، سنگرت را نگهدار.
مرگ بر لیبرال.
تا مرگ شاه دوم نهضت ادامه دارد.

عنوان تعدادی از پلاکاردهایی که مخالفین بنی صدر در دست داشتند جملاتی از بیانات امام و به شرح زیر بود.

ما چقدر از ملی‌گراها سیلی خورده‌ایم.
افراد ملی‌گرا به درد ما نمی‌خورند.
ملی‌گرایی خلاف اسلام است.
ملی‌گرایی اساس بدبختی مسلمین است.
نگذارید بگویم در زمان ملی‌گراها چه بر ما گذشت.[2]

نخست وزیری تکذیب کرد

به دنبال اتهامات بنی صدر علیه نخست وزیری مبنی بر دخالت افرادی به عنوان نیروی ویژه از سوی این نهاد جهت ایجاد آشوب در مراسم دانشگاه تهران روابط عمومی نخست وزیری وجود این نیروی ویژه را به شدت تکذیب کرد.

حمله میلیشیای مجاهدین و گارد بنی صدر به مردم

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی از پایان این مراسم نوشت : زمانیکه سخنرانی به پایان رسید گارد شهربانی با گاز اشک آور به سوی مردم مسلمان که در پشت میله های دانشگاه در خیابان بودند حمله کرد و پشت سر گارد شهربانی گارد رئیس جمهور و میلیشیا به مردم حمله کردند.

در مقابل آن همه سنگ و پاره آجر و موزائیک شکسته که از هر سو پرتاب می شد هیچ کس قادر به ایستادن نبود در عرض کمتر از چند ثانیه ماشین ها خرد شده و مردم چون برگ خزان به زمین ریختند دود همه جا را فراگرفته بود و از آسمان سنگ می بارید و آمبولانس ها نیز قادر به جمع آوری مجروحین نبودند.[3]

شعارهای یک دست و هماهنگ شده

روزنامه کیهان نیز در گزارشی از حاشیه های این مراسم نوشت : اکثر شرکت‌کنندگانی که در زمین چمن خصوصاً در جلو و شرق مین نشسته بودند را دختران و پسران محصل بین سنین 14 تا 18 سال تشکیل می‌دادند و نظمی که در شعارها، نشستن، حرکت و تهاجم از خود نشان می‌دادند، نشان‌دهنده یک نظم و تشکیلات از قبل سازمان داده شده بود که به نظر می‌آمد که غالب انان از اعضاء و «میلیشیای» سازمان مجاهدین خلق باشند.

بر اساس این گزارش : در وسط زمین حدود 400 نفر دختر با روپوشهای غالباً به رنگ سورمه‌ای به طور منظم نشسته و پلاکاردهایی با عناوین زیر در دست داشتند.[4]

 آیت الله بهشتی : آتش بس تا حضور عراق در کشور خیانت است

آیت الله بهشتی در مصاحبه ای اعلام کرد : تا وقتی یک سرباز عراقی در خاک ما هست هرنوع آتش بس را خیانت می دانم.

وی اظهار داشت : هیئت هایی که به ایران می آیند به دنبال آتش بسی هستند که بر اساس آن سربازان عراقی اینجا باشند و آتش بس داده شود و مذاکره شروع شود بار دیگر با صراحت عرض می کنم و با قاطعیت …من به عنوان یک فرد از افراد جمهوری اسلامی ایران می گویم هر نوع آتش بس را تا وقتی که یک سرباز عراقی متجاوز در سرزمین ما است خیانت می شمارم. خیانت به اسلام خیانت به انقلاب اسلامی خیانت به این ملت فداکار خیانت به شهیدان بی شمار انقلاب و شهیدان فراوان این جنگ تحمیلی و خیانت به این جوان هایی که هر روز وصیت نامه هایشان را در روزنامه ها می خوانیم و از رادیو می شنویم.

خبرنگاری در مورد مصوبه اخیر مجلس در زمینه تصدی وزارت خانه های بی وزیر پرسید که آیت الله بهشتی جواب داد : این مسئله به شورای نگهبان مربوط است و این است که هم من و هم هر مقام دیگر اگر نظری بدهد یک نظر شخصی است و دارای اعتبار قانونی نیست و چه بهتر که ما بخصوص در این زمان همه به همان اظهار نظر مقام مسئول قانونی توجه کنیم.[5]

هوشنگ وحید دستجردی رئیس شهربانی شد

از سوی آیت الله مهدوی کنی وزیر کشور سرهنگ هوشنگ وحید دستجردی به عنوان رئیس شهربانی جمهوری اسلامی ایران منصوب و مشغول به کار شد.[6]

آیت الله منتظری : ما با صدام به هیچ وجه صلح نخواهیم کرد

آیت الله منتظری در دیدار با اعضای هیئت مدیره و هیئت تحریریه مجلات امت اسلامی و الشهید و پاسداران انقلاب اسلامی قم گفت : ما با صدام هرگز صلح نخواهیم کرد.

وی اظهار داشت : صلح اسلام و کفر اصلا مطرح نیست و ما با صدام صلح نخواهیم کرد.

آیت الله منتظری ادامه داد : صدام به عنوان نماینده عراق حق ندارد پای میز مذاکره بنشیند ارتش عراق باید از خاک ایران خارج شود و پس از آن دو ملت ایران و عراق خود می دانند چه کنند.[7]

اخطار شدید ایران به آمریکا و کشورهای اروپای غربی

وزارت امورخارجه با انتشار بیانیه ای به کشورهای غربی از جمله آمریکا در زمینه تشکیل نیروهای نظامی حافظ منافع غرب در خلیج فارس اخطار کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است : حفظ و حراست هر منطقه ای از جمله منطقه خلیج فارس تنها برعهده و در صلاحیت کشورهای آن منطقه است و هیچ نیروی خارجی تحت هیچ عنوانی مجاز به مداخله در امور مناطق دیگر نمی باشد.[8]

[1] جمهوری اسلامی ، 16 اسفند 1359 ، صفحه 16

[2] کیهان ، 16 اسفند 1359 ، صص 3 و 14

[3] جمهوری اسلامی ، 16 اسفند 1359 ، صفحه 9

[4] کیهان ، 16 اسفند 1359 ، صفحه 3 و 14

[5] کیهان ، 14 اسفند 1359 ، صفحه 12

[6] کیهان ، 14 اسفند 1359 ، صفحه 1 ، در جریان انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور ماه 1360 که به شهادت رجایی رئیس جمهور و باهنر نخست وزیر منتهی گردید ، وحيددستجردي هم كه در آن نشست حضور داشت، به سختي زخمي گردید و 6 روز پس از آن، در 14  شهريور ۱۳۶۰ در اثر سوختگي شدید به شهادت رسید. محمدمهدي كتيبه، شاهد آن رويداد، مي‌گويد: «تيمسار وحيددستجردي در اين حادثه كنار دست آقاي باهنر نشسته بود … . آقاي دستجردي در اين حادثه سوختگي زيادي داشت ….» پيكر پاك شهيد دستجردي، در بهشت زهراي تهران به خاك سپرده شد. در همان روز شهادت دستجردي، منافقين با انفجار ديگري نيز آيت‌ الله شيخ علي قدوسي، دادستان كل انقلاب، را شهيد کردند.

[7] کیهان ، 14 اسفند 1359 ، صفحه 3

[8] کیهان ، 14 اسفند 1359 ، صفحه 2

لینک کوتاه : https://arshiveiran.com/?p=1200

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.