تازه های آرشیو ایران

رجایی : اگر از قدرت های بزرگ کمک می گرفتیم جنگ را یک شبه تمام می کردیم انقلاب فرهنگی چگونه شروع شد؛ شورای انقلاب پس از جلسه با امام: عده ای دانشگاه ها را به ستاد عملیاتی تبدیل کرده اند/ دولت نمی تواند کانون های توطئه را در دانشگاه ها بپذیرد/آیت الله خامنه ای : عده ای می خواهند دانشگاه را مسجد ضرار کنند! آخرین خبرها از بحران در روابط آیت الله طالقانی با نظام نوپا؛ امام خمینی: کسانی که خدا را قبول ندارند در حمایت از آیت الله طالقانی تظاهرات می کنند/اگر احمد ما را بگیرند و بکشند حرفی نمی زنم/ پیام مهم آیت الله طالقانی در مورد حوادث جاری! تشکر از دوستی که به اهمیت کار آرشیو واقف بود و خدمت بی نظیر او از یادها نخواهد رفت! هیچ نشریه قدیمی در کتابخانه ملی ایران امحاء نمی‌شود میرحسین موسوی : چه کسانی در مقابل جمهوری اسلامی «جمهوری» را مطرح می کنند؟/ رفراندوم ایران را به مسجدی بزرگ تبدیل کرد! بنی صدر: تصمیم گیری در امور جنگ تنها بر عهده شورای عالی دفاع است کتابخانه ملی این خیانت فرهنگی را تکذیب کند!

0
رخدادهای 29 بهمن 1357

آیت الله طالقانی: اسلام با سلطه فردی و گروهی مخالف است/ یک پاسبان باید در راس شهربانی باشد/ به همه مظلومان جدای از دین و مذهبشان کمک می کنیم/شوروی با استعمار مخالف است!

  • کد خبر : 1130
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
آیت الله طالقانی: اسلام با سلطه فردی و گروهی مخالف است/ یک پاسبان باید در راس شهربانی باشد/ به همه مظلومان جدای از دین و مذهبشان کمک می کنیم/شوروی با استعمار مخالف است!
آیت الله طالقانی عصر امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی با شرکت خبرنگاران مطبوعات داخلی و تعدادی از رسانه های خارجی از جمله روزنامه پراودا و هفته نامه الوطن العربی به سوالات خبرنگاران درباره خطوط کلی جمهوری اسلامی و مسائل اخیر پاسخ داد.

پاسخ امام به سیاست قدم به قدم

امروز تعدادی از نویسندگان و روشنفکران[1] به حضور امام رسیدند و رهبر انقلاب در این دیدار  با اشاره به پیشنهاد بعضیها به ایشان در پاریس که می خواستند شاه سلطنت کند نه حکومت گفتند : پیشتر كه به من پیشنهاد مي‎كردند، در پاریس بودم بعضي آمدند و پیشنهاد مي‎كردند به اینكه خوب است قدم قدم جلو برویم؛ حالا شاه را نگهش داریم و سلطنت بكند و حكومت نكند، بعدش ما مجلس درست كنیم، بعدش چه كنیم و بعدش اینها را از بین ببریم.

امام خمینی افزودند : من به آن آقا كه آدم صحیحي بود ولیكن فكرش اشتباه بود ـ به آن آقا گفتم شما تضمین مي‎كنید این معنا را كه این نهضتي كه الآن حاصل شده بعد از خوابیدن دوباره روشنش كنید؟ گفت نه. گفتم شما تضمین مي‎كنید كه اگر ما مهلت به شاه دادیم یك قدم به جلو برود، فردا همۀ ما را از بین نبرد؟ گفت نه. گفتم الآن این آتشي كه روشن شده است، از این آتش ما باید استفاده كنیم. اگر الآن ما تمام مقاصدمان را حاصل نكنیم، در شكست خواهیم بود بلااشكال. الآن ما باید همان مطلب نهایي‎مان را عرضه بكنیم.[2]

امام خواستار تخفیف مجازات بوتو شد

روزنامه اردو زبان آفتاب به نقل از روزنامه مساوات گزارش داد که آیت الله خمینی از ضیاء الحق رئیس جمهور پاکستان خواسته است که محکومیت اعدام ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان را تخفیف دهد . این روزنامه مدعی شد امام در تماس تلفنی با ضیاء الحق این خواسته را مطرح کرده است[3]

این خبر از سوی منابع مطلع داخلی هنوز تائید نشده است .

بازرگان : انقلاب بدون صدور نفت از بین می رود

مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت امشب در یک پیام رادیوتلویزیونی خطاب به ملت ایران گفت : اگر نفت صادر نشود انقلاب از بین می رود .

وی با اشاره به این که دولت بخشنامه کرده است معاونین وزرا تا تعیین وزیر جدید به امور جاری بپردازند گفت : با این وجود عده ای با حمله به ادرات افراد را از سرکار میگیرند ، خانواده آنها را تهدید می کنند و مزاحم زن و فرزندان آنها می شوند .

بازرگان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب که متعرض ارتشی ها نشوید ، اینها برادر شما هستند گفت : کسانی که این کارها را انجام می دهند و به رغم دستور آیت الله خمینی متعرض عده ای می شوند یا عالما عامدا دشمن انقلاب و ملت هستند و یا بی توجهند .

نخست وزیر در ادامه به حمله عده ای به اتباع بیگانه نیز اشاره کرد و گفت ملت ایران سالهای سال میهمان نواز بوده و حقوق همه را باید حفظ کند و بیگانگان را در آغوش مهر و محبت خودش بگیرد ، کدام دولت در دنیا می تواند با هرج و مرج و خودسری ادای وظیفه کند.

وی با اشاره به مشکلات جاری و هزینه های سرسام آورلازم برای اداره کشور گفت : با شنیدن مشکلات مو بر بدن آدم راست می شود ، همه موسسات و تشکیلات دهان باز کرده اند و پول می خواهند ، همین الان هم می خواهند ولی این ممکن نیست .

بازرگان ادامه داد : پول از کجا فراهم می شود ، از مالیات ، مالیات از کجا اخذ می شود ، از مشاغل آزاد و درآمد مردم ، باید کاری باشد ، درآمدی باشد که این مالیات پرداخت شود .

وی با بیان این که قسمت اعظم درآمدها از فروش نفت تامین می شود گفت : اگر نفت فروخته نشود انقلاب از بین می رود .

سوال رفراندوم : جمهوری دموکراتیک اسلامی ؛ آری یا نه؟

بازرگان امروز در مصاحبه ای که نیویورک تایمز آن را منتشر کرد ، سوال اساسی رفراندوم برای تعیین رژیم آینده را اعلام کرد . وی گفت : در رفراندوم آینده یک سوال فقط از مردم پرسیده خواهد شد و آن اینکه به جای رژیم سلطنتی جمهوری اسلامی می خواهند یا نه ؟

نیویورک تایمز به نقل از بازرگان نوشت : با اینکه در رفراندوم انتخاب مردم به گزینش جمهوری اسلامی و سلطنت مشروطه محفوظ خواهد بود ولی در این رفراندوم راجع به دولت آینده نیز نظرخواهی خواهد شد .

کیهان در تیتر یک صفحه اول خود از کلمه «جمهوری دموکراتیک اسلامی» استفاده کرده ولی در متن خبر تنها جمهوری اسلامی موضوع رفراندوم آینده اعلام شده است .[4]

صادرات نفت به همه کشورها

وی در این مصاحبه گفت : ایران در صدد از سر گرفتن صادرات نفت به کلیه کشورهای دیگر از جمله آمریکا است .

نخست وزیر دولت موقت گفت : بسرعتی که ممکن باشد صادرات نفت به کلیه بخش های دنیا از جمله آمریکا را از سر خواهیم گرفت .

وی گفت : علی اردلان را را به عنوان وزیر دارایی برگزیده است تا هدایت احیای اقتصادی ایران را به عهده بگیرد .

کمونیست ها می توانند حزب تشکیل دهند

بازرگان در مورد فعالیت های گروه های چپ گرا نیز گفت : آنها اجازه دارند نقشی را در سیاست های ایران ایفا کنند و حتی می توانند حزب کمونیست تشکیل دهند اما اگر به جنگ و ایجاد ناآرامی ادامه دهند ما آنها را سرکوب می کنیم .

وی ادامه داد :  کمیته ای که متشکل از یاران آیت الله خمینی است و نقش عمده ای را در تصمیمات تازه ایفا کرده است طی یکی دو هفته آینده منحل خواهد شد .

بازرگان در ادامه از حمله به سفارت آمریکا عمیقا اظهار تاسف کرده و گفت : طی دو بار تماس با سفیر آمریکا در تهران تاسف خود را در مورد این حمله به آگاهی وی رسانده است . [5]

وی همچنین امروز با انتشار بیانیه ای از همه کسانی که انتخاب او را به نخست وزیری تبریک گفته و مورد لطفش قرار داده بودند تشکر کرد . [6]

مذاکره عرفات با بازرگان

یاسر عرفات رهبر جبهه آزادیبخش فلسطین ساعت سه و نیم بعد از ظهر امروز با مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت انقلاب اسلامی ایران در دفتر کار وی دیدار و گفت و گو کرد .

عرفات را در این دیدار دکتر ابراهیم یزدی معاون نخست وزیر در امور انقلاب و 7نفر از چریک های فلسطینی و گروهی از چریک های ایرانی همراهی می کردند .

در این ملاقات وزرای مسکن و شهرسازی و راه و ترابری و جمعی از شخصیت های ایرانی حضور داشتند. وی امروز در جلسه هیئت وزیران نیز شرکت کرد .

عرفات پیش از ظهر امروز همچنین با حضور در بهشت زهرا در جمع مردم به سخنرانی پرداخت . سید احمد خمینی فرزند امام نیز وی را در این مراسم همراهی میکرد . [7]

آیت الله طالقانی: اسلام با سلطه فردی و گروهی مخالف است

آیت الله طالقانی عصر امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی با شرکت خبرنگاران مطبوعات داخلی و تعدادی از رسانه های خارجی از جمله روزنامه پراودا و هفته نامه الوطن العربی به سوالات خبرنگاران درباره خطوط کلی جمهوری اسلامی و مسائل اخیر پاسخ داد.

آیت الله طالقانی درپاسخ به این سوال که معیارهای اساسی نظام جمهوری اسلامی چیست گفت : در جمهوری اسلامی مثل همه نظام ها و جمهوری های دیگر معیارها و ضوابط کلی و عمومی در دست داریم و این ضوابط مربوط به مصالح همه مردم است ، همه مردم با همه ابعاد انسانی شان ، نه تنها اقتصادی یعنی انسان همانگونه که به رفاه مادی نیاز دارد آزادی هم می خواهد .

وی ادامه داد : انسان اگر همه وسائل زندگی و رفاه مادی و اقتصادی اش تامین شود اما آزادی او سلب گردد حاضر است برای بدست آوردن آزادی از آن رفاه اقتصادی صرف نظر کند .

آیت الله طالقانی با بیان اینکه اسلام مخالف هر نوع سلطه چه از سوی انسان و چه از جانب حزب و گروه می باشد ولی با رهبری مشکلی ندارد . وی ادامه داد : یک انسان ، گروه و یا حزب حق سلطه بر دیگران ندارد ولی حق رهبری دارد ، سلطه با رهبری متفاوت است .

وی تفاوت اساسی جمهوری اسلامی با سایر نظام ها را اینگونه توضیح داد : در نظام اسلامی یک حزب خاص لازم نیست که همه یا اکثریت ، اصول مدون آن را بپذیرند ، هر کس چه به عنوان رسمی و چه به صورت آزاد عضو اجتماع بوده و حقوقش هم محرز است .

آیت الله طالقانی ادامه داد : اسلام چه با دیکتاتوری و سلطنت فردی و چه با نظام سرمایه داری که گروهی سرمایه دار در آن سلطه پیدا می کنند و چه با نظام کمونیستی که یک حزب در آن سلطه دارد متفاوت است و این یک فرق اساسی است میان نظام جمهوری اسلامی با سایر نظام ها .

سرپرست فعلی رادیو و تلویزیون حسن نیت دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای موسس رادیو و تلویزیون که اعتصابات را ترتیب داده بود حق ندارد سرپرست این سازمان را خود انتخاب کند گفت : همه گروه های اجتماعی حق دارند سرپرست خود را انتخاب کنند ولی باید به این نکته نیز توجه کرد که همه مسائل یکدفعه و در چند روز حل نمی شود ، بنایی را می توان با یک زلزله ، چند حرکت و یا کلنگ ویران کرد ولی بنا کردن و ساختن آن متخصص و مصالح می خواهد .

آیت الله طالقانی ادامه داد : رادیو و تلویزیون رو به تکامل می رود و البته نواقصی هم دارد . سرپرستی که برای حالا نصب شده [8]که شناخته شده است و حسن نیت هم دارد و مسائل رهبری را هم درک می کند و اگر اشتباهاتی هم داشته باشد باید با او مطرح کرد و فکر نمی کنم که اگر از کسی انتقاد درست بکنند حرف حساب را نپذیرد .

یک پاسبان باید در راس شهربانی باشد

یکی از مسائلی که این روز ها بر آن تاکید می شود و تعدادی از گروه های اجتماعی طالب آن هستند انحلال کامل ارتش قبلی و ایجاد یک ارتش ملی است .

آیت الله طالقانی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی در رابطه با ایجاد ارتش ملی گفت : اگر کسی در ارتش نصب می شود برای آن است که بتوانند سلاح هایی را که سرمایه اش با گرفتن لقمه از گلوی ملت تامین شده است حفظ کنند.

زنده‌یاد آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در حاشیه سخنرانی در جمع مردم سنندج، در میدان بزرگ این شهر (فروردین 1358)

وی ادامه داد : حالا باید دو کار کرد ، همه آن هایی را که خیانت کرده اند باید محاکمه و مجازات کرد و آن ها را هم که در حواشی هستند باید بروند توی خانه هایشان .

آیت الله طالقانی گفت : اگر میل من باشد یک پاسبان را در راس شهربانی می گذارم و ستوان یک را در راس ستاد .

به همه مظلومان جدای از دین و مذهبشان کمک می کنیم

آیت الله  طالقانی در پاسخ به نحوه روابط آینده ایران با فلسطین نیز گفت : طبق حدیثی که شیعه و سنی هر دو آن را نقل کرده اند هر کسی ورای آن که چه دینی دارد در هر کجای دنیا مورد ظلم قرار گیرد و از مسلمان ها کمک بخواهد اگر مسلمانی بشنود و امکاناتش را در اختیار آن مظلوم قرار ندهد در واقع مسلمان نیست .

وی ادامه داد : ما در برابر همه مظلومان مسئولین چه برسد به فلسطینی ها که از نظر فرهنگی  و دینی با آنها مشترکیم .

شوروی با استعمار مخالف است

آیت الله طالقانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید روابط ایران با شوروی چگونه خواهد بود ضمن گلایه از شوروی که از ملت ما در مقابل شاه حمایت نکرد گفت : ما میدانیم که شوروی یک کشور استعمارطلب نیست و با استعمار نیز مخالف است. [9]

بازنشستگی 65 فرمانده ارتش

سرلشکر قرنی رئیس ستاد ارتش ملی ایران امروز 61 تن از امرای ارتش اعم از نیروی دریایی ، هوایی و زمینی را به استناد ماده واحده قانون بازنشستگی افسران و همردیف افسران مصوب شانزدهم مهرماه 1343بازنشسته اعلام کرد .

براین اساس 5 ارتشبد ، 44سپهبد ، 3سرلشکر و 13سرتیپ امروز بازنشسته شدند . [10]

قطب زاده : تلویزیون ایران در خدمت پابرهنه ها خواهد بود

صادق قطب زاده سرپرست رادیو و تلویزیون ملی ایران در مصاحبه با کیهان اعلام کرد : از این پس این سازمان اخبار مربوط به گروه های مختلف سیاسی را نخواهد خواند و به جای آن پیام های امام خمینی ، مشکلات دولت و اخبار ستاد فرماندهی را پخش خواهد کرد .

وی ادامه داد : تلویزیون باید بیان پا برهنه ها باشد و این رسانه در اختیار صاحبان ایدئولوژی های گوناگون قرار داده نمی شود .

وی در مورد سرود ای ایران و این که چرا از تلویزیون پخش نمی شود گفت : بنظر من این سرود یک سرود فاشیستی است که زمان رضا خان تهیه شده و رضا خانی است.

قطب زاده در مورد مطبوعات نیز گفت : روزنامه ها تحریک اعصاب می کنند ، اگر چه دروغ گفتن حرام است ولی در شرایط اضطراری راست گفتن هم واجب نیست .

وی در پاسخ به این موضوع که کارمندان تلویزیون معتقدند سیاست های این رسانه باید در شورائی مرکب از نمایندگان آنان تعین شود گفت :  کارمندان تلویزیون نمی توانند سیاست کلی آن را تعیین کنند چون سیاست کلی تلویزیون متعلق به مجموع جامعه و نمایندگان مجموع جامعه است نه نمایندگان تلویزیون[11]

تشکیل حزب جمهوری اسلامی

امروز و با گذشت یک هفته از پیروزی انقلاب حزب جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه ای رسما اعلام موجودیت کرد . در مرامنامه و اساسنامه این حزب  آمده است: تجربه جنبش هاي صد سال اخير ايران بايد همه را قانع كرده باشد كه ما همواره ضربه بزرگ را از سوي فقدان يك تشكيلات نيرومند و همه گير خورده ايم. ايجاد تشكيلاتي نيرومند و سامان دادن به نيروهاي فعال و ايجاد انسجام و انضباطي آهنين است كه مي تواند حركت انقلابي ملت را به درستي تداوم بخشد و جنبش را از خطر انهدام و دستاوردهاي آن را از خطر غارت دشمن مصون بدارد.

در پایان این بیانیه از داوطلبان خواسته شده است از روز یکم اسفند ماه همه روزه از ساعت 8تا 12 و 16تا20به دفتر موقت حزب در ساختمان کانون توحید مراجعه کنند .

امضا کنندگان بیانیه حزب جمهوری اسلامی عبارتند از : حضرات آیات محمد جواد باهنر ، سید محمد بهشتی ، سید علی خامنه ای ، سید عبدالکریم موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی[12]

اقدام ایران برای استرداد  شاه

امروز اعلام شد که دولت ایران ترتیب استرداد شاه و ضبط اموال وی را خواهد داد . یک مقام مسئول در این زمینه اظهار داشت : عده ای در وزارت خارجه مشغول مطالعه هستند تا ترتیب استرداد شاه به ایران داده شود .

این مقام مسئول ادامه داد : به همه کشورها هشدار خواهیم داد که پذیرفتن شاه در خاکشان به منزله انجام یک عمل خصمانه  علیه دولت و ملت ایران تلقی خواهد شد .

در حالی که مراکش با ایران قرار داد استرداد مجرمین را امضا کرده و در روزهای نخستین پیروزی انقلاب نیز دولت جدید را به رسمیت شناخته است ملک حسن شاه این کشور درخواست آیت الله خمینی برای استرداد شاه سابق ایران را غیرقابل قبول دانسته است . گفته می شود در صورت اصرار ایران برای استرداد شاه ملک حسن از دوست دیرینه خود خواهد خواست این کشور را به مقصد دیگری ترک کند . [13]

خارجی ها ایران را ترک کردند

بیش از هزار خارجی که اکثر آنها آمریکایی بودند کشورمان را در چهار پرواز جداگانه ترک کردند . یک سخنگوی سفارت آمریکا در این زمینه گفت : حدود 800آمریکایی با دو هواپیمای پان آمریکن تهران را بمقصد فرانکفورت ترک کردند . سخنگوی سفارت انگلیس نیز گفت : 235تبعه انگلیس با یک هواپیمای نیروی هوایی سلطنتی این کشور به قبرس رفتند . [14]

تکذیب دستگیری بختیار

رادیو صدای انقلاب ایران امروز خبر دستگیری شاپور بختیار را که قبلا از سوی دولت اعلام شده بود را تکذیب کرد .

به این ترتیب این مسئله که آخرین نخست وزیر پیشین ایران کجا است و چه می کند در هاله ای از ابهام قرار گرفته است . رادیو صدای انقلاب تنها خبر دستگیری بختیار را تکذیب کرد و در مورد فرار وی و یا دستگیری قبلی اش توضیحی نداد . [15]

سپهبد رحیمی قرار بود نخست وزیر شود

ستاد موقت فرماندهی انقلاب امروز اعلام کرد قرار بود سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی پیشین تهران نخست وزیر شود . شنیده ها حاکی است رحیمی که در دادگاه انقلابی محاکمه و اعدام شد از سوی شاه سابق حکم نخست وزیری دریافت کرده بود و قرار بود در صورتی که دولت شاپور بختیار شکست خورد رحیمی با تشکیل دولت نظامی جنبش انقلابی مردم را سرکوب کند .[16] با این وجود بختیار شکست خورد و نتوانست اوضاع را اداره کند ، رحیمی نیز فرصت نکرد به آرزوی خود دست یابد .

دکتر سعید دستگیر شد

امروز رئیس مجلس منحله شورای ملی توسط گروهی از پاسداران انقلاب دستگیر و تحویل ستاد امام خمینی شد . تاکنون دکتر سعید مورد بازجویی قرار نگرفته و اطلاعی در مورد محاکمه وی در دست نیست.[17]

اسماعیلیه خواستار عفو هویدا شد

آقا خان رهبر فرقه اسماعیلیه امروز خواستار عفو امیرعباس هویدا نخست وزیر اسبق ایران شد . کریم آقا خان و عمویش شاهزاده صدرالدین آقاخان کمیسر عالی پیشین سازمان ملل متحد برای پناهندگان تلگرافی را برای امام خمینی فرستاده و از او تقاضا کرده اند از اعدام قریب الوقوع هویدا که در تهران شایع است خودداری شود . [18]

جعفریان : غلط کردم!

این روزها که سرکردگان رژیم پهلوی یکی پس از دیگری دستگیر می شوند انتشار مصاحبه با آنها در روزنامه ها مخاطبان و طرفداران زیادی دارد . از جمله افرادی که 28بهمن دستگیر شد محمود جعفریان است . روزنامه کیهان امروز مصاحبه ای را منتشر کرد که نشان می داد جعفریان تا چه اندازه پس از دستگیری دچار ترس شده است ، به ویژه آنکه جعفریان اجرای حکم اعدام 4تن از ژنرال های نظام سابق را شنیده و هر روز منتظر آن است که وی را نیز اعدام کنند .

جعفریان در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان که از وی می پرسد شما تئوریسین رژیم بوده اید ؟  به این جواب اکتفا می کند که من غلط کردم . جعفریان که احتمال داده می شود یکی از کسانی باشد که مقاله توهین آمیز « ارتجاع سرخ و سیاه » منتشره در روزنامه اطلاعات کار او باشد امروز و در پاسخ به این سوال که چرا از پشت تلویزیون به انقلاب ملت توهین کرده اید می گوید : [توهین] به این انقلاب ؟ من غلط کردم به این انقلاب اهانت کرده باشم . انقلاب دینی را می شود بهش اهانت کرد ؟ انقلاب اسلامی می شود بهش اهانت کرد ؟[19]

شادمانی مردم تبریز در سالگرد قیام 29تبریز

امروز مصادف با اولین سالگرد قیام 29بهمن 56تبریز است به همین مناسبت بسیاری از مغازه ها و ادارات تبریز آذین بندی شده و مردم شهرهای آذربایجان به شادمانی پرداختند . [20]

زلزله ای با تکان های شدید برای اسرائیل

موشه دایان وزیر خارجه اسرائیل رویدادهای ایران ر ا بعنوان زلزله ای با آثار عمده برای اسرائیل توصیف کرد که شدیدترین تکان های آن طی مدت کوتاهی به اسرائیل خواهد رسید . ناظران سیاسی در بیت المقدس می گویند که تحولات ایران ممکن است باعث شود که اسرائیل با توجه به تقویت روحی فلسطینی ها در جنوب لبنان در کوتاه مدت خواهان صلح فوری با مصر باشد . اسرائیل که 60درصد مواد نفتی خود را از ایران وارد میکرد با یک دوران سخت همراه با محدودیت مصرف در سوخت مواجه است . [21]

سادات در تلاش برای جانشینی شاه در منطقه

روزنامه الرای العام چاپ کویت امروز سیاست سادات را که میکوشد به مصر همان نقشی را بدهد که ایران در رژیم شاه داشت انتقاد کرد و نوشت که هدف از این سیاست تسهیل تسلط بر خلیج فارس توسط آمریکا است .

این روزنامه ادامه می دهد : اقدام مصر برای اعزام نیروهایش به منطقه به سود که خواهد بود ، حال آنکه منافع مصر و کشورهای عرب در این است که روابط نزدیکی با رژیم جدید ایران بر قرار کنند .

الرای العام در پایان این سوال را مطرح می کند که : مصر چگونه خواهد توانست از خلیج فارس دفاع کند در حالی که از نظر سیاسی یا نظامی نتوانسته است اسرائیل را از یک وجب از سرزمین های اشغالی به عقب براند . [22]

روزنامه الندوه (چاپ سعودي) نیز به تأثيرات پيروزي انقلاب اسلامي‌ در منطقه اشاره کرده و به انتقاد از كشورهايي  پرداخت كه نسبت به‌‌ انقلاب ملت ایران روش خصمانه در پیش گرفته اند . این روزنامه نوشت: امروز‌‌ايران به مايه اسلامي‌ اصيل خود بازگشته و از‌‌ اين به بعد همان سرنوشتي را خواهد داشت كه ملت عرب دارد و از مبارزه قانوني با خصم مشترك پشتيباني خواهد كرد[23]

[1] حضار عبارت بودند از آقایان: اسفندیار فرد، باقر پرهام، بزرگ پورجعفر، فریدون تنكابني، اسماعیل خویي،مصطفي رهنما، غلامحسین ساعدي، محمدعلي سپانلو، جلال سرفراز، فریدون فریاد، محمد قاضي، سیاوش كسرایي، جواد مجابي، محمد مختاري، نعمت میرزا زاده آزرم، جمال میر صادقي، منوچهر هزارخاني، محسن یلفاني و خانم سیمین دانشور. در آغاز باقر پرهام از سوي حضار متني را خطاب به امام قرائت كرد.

[2] صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 187 ، بازرگان در مصاحبه با اوریانا فالاچی می گوید : اولین مشکل وقتی بروز کرد که برای ملاقات ایشان [امام خمینی] به پاریس رفتم ، و می خواستم استراتژی صحیحی جهت مبارزه با رژیم را مطالعه کنم . همه می دانند که من معتقد به سیاست قدم به قدم بودم ، معتقد بودم که برای رهایی از دست شاه فقط یک راه بود و آن این که آمریکا را مجبورکنیم که کم کم شاه را ول کند و کاری کنیم که او هر چه بیشتر ضعیف شود و ملت روز به روز قوی تر شود و معتقد بودم که چون ایشان [مردم] همیشه تحت سلطه ی یک مستبد بوده اند بنابر این عادت به اطاعت کرده اند و هر دفعه هم که ناگهانی و بی مقدمه قیام کرده اند ، عاقبت بدی داشته اند .  و می گفتم : ملت آمادگی مواجه شدن با آزادی را ندارند و می بایست عادت شان داد ، تعلیمشان داد تا این که سیاسی شوند ، با قدم های کوتاه و آهسته باید قدرت را به دست بگیریم …امام خمینی بر عکس این را می گفتند . همه چیز را سریعا می خواستند : « که قدم به قدم یعنی چه ؟ انتظار یعنی چه ؟ حتی نباید یک روز هم فرصت را از دست داد . نه حتی یک دقیقه . ملت انقلاب را می خواهد ، بلافاصله حالا یا هرگز» تقریبا یک بحث و جدلی شد . ولی ایشان چنان مطمئن بودند که پیروزی با ملت است و چنان ایمانشان قوی و چنان محکم که مجبور به قبول شدم و گفتم : « بسیار خوب بفرمائید . انقلاب را انجام دهیم »

بازرگان در پاسخ به سوال فالاچی که از وی عکس العمل امام را می پرسد می گوید : مژه هم نزدند ، به من فرمان دادند که نخست وزیر باشم …با وجود این که مسائل و وقایع همان طور پیش می رفتند که ایشان می گفتند درست نقطه به نقطه ، با دقتی عجیب ، ولی هنوز هم معتقدم که شاید استراتژی من صحیح تر بود .  رک گفت و گوها اوریانا فالاچی ، انتخاب و ترجمه غلامرضا امامی ، نشر افق ، چاپ پنجم : 1387، صفحه 33

[3] کیهان ، 30بهمن 1357، صفحه 2

[4] کیهان ، 30بهمن 1357، صفحه 1 و 2

[5] همان، صفحه 2

[6] همان

[7] همان ، 30بهمن 1357، صفحه 9

[8] صادق قطب زاده

[9] کیهان ، 30بهمن 1357، صفحه 4

[10] کیهان ، 30بهمن 1357، صفحه 1

[11] کیهان ، 29بهمن 1357، صفحه 5

[12] کیهان ، 29بهمن 1357، صفحه 2

[13] همان ، 29 بهمن 1357 ، صفحه 9

[14] همان ، 30بهمن 1357 ، صفحه 4

[15] همان، صفحه 3

[16] همان ، صفحه 4

[17] همان ، صفحه 2

[18] همان ، صفحه 12

[19] کیهان ، 29بهمن 1357، صفحه 3

[20] کیهان ، 29بهمن 1357، صفحه 9

[21] کیهان ، 29بهمن 1357، صفحه 9

[22] کیهان ، 30بهمن 1357، صفحه 12

[23] همان

لینک کوتاه : https://arshiveiran.com/?p=1130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.