تازه های آرشیو ایران

بهزاد نبوی : چاره ای نداریم باید نفت بفروشیم کالا بخریم! تخریب قبر رضا شاه توسط آیت الله خلخالی؛‌بنی صدر: ساختمان خراب کردن کار بسیار غلطی است و می شد آن جا موزه درست کنیم! سفیر اسرائیل در پاریس اعدام القانیان را تکان دهنده خواند؛ القانیان برای ما قابل احترام بود! رجایی : اگر از قدرت های بزرگ کمک می گرفتیم جنگ را یک شبه تمام می کردیم انقلاب فرهنگی چگونه شروع شد؛ شورای انقلاب پس از جلسه با امام: عده ای دانشگاه ها را به ستاد عملیاتی تبدیل کرده اند/ دولت نمی تواند کانون های توطئه را در دانشگاه ها بپذیرد/آیت الله خامنه ای : عده ای می خواهند دانشگاه را مسجد ضرار کنند! آخرین خبرها از بحران در روابط آیت الله طالقانی با نظام نوپا؛ امام خمینی: کسانی که خدا را قبول ندارند در حمایت از آیت الله طالقانی تظاهرات می کنند/اگر احمد ما را بگیرند و بکشند حرفی نمی زنم/ پیام مهم آیت الله طالقانی در مورد حوادث جاری! تشکر از دوستی که به اهمیت کار آرشیو واقف بود و خدمت بی نظیر او از یادها نخواهد رفت! هیچ نشریه قدیمی در کتابخانه ملی ایران امحاء نمی‌شود

1
رخدادهای ۹ اسفند ۱۳۵۷

محاکمه هویدا به زودی آغاز می شود

  • کد خبر : 1182
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
محاکمه هویدا به زودی آغاز می شود
روزنامه «کیهان» نوشت: به دنبال جمع آوری یک سلسله مدارک و دلایل کافی در مورد اتهامات وزیران و مقامات رژیم گذشته که هم اکنون در بازداشت به سر می برند کار تحقیق از آنان از هفته آینده آغاز می شود.

حکم به شورای انقلاب برای مصادره اموال رژیم پهلوی

رهبر انقلاب امروز طی پیامی به شوراي انقلاب اسلامي مأموریت دارد كه «تمام اموال منقول و غیرمنقول سلسلۀ پهلوي و شاخه‎ها و عمال و مربوطین به این سلسله را كه در طول مدت سلطۀ غیرقانوني از بیت‎المال مسلمین اختلاس نموده‎اند، به نفع مستمندان و كارگران و كارمندان ضعیف مصادره نمایند و منقولات آن در بانكها با شماره‎اي به اسم شوراي انقلاب یا اسم اینجانب سپرده شود و غیرمنقول ـ از قبیل مستغلات و اراضي ـ ثبت و مضبوط شود تا به نفع مستمندان از هر طبقه صرف گردد در ایجاد مسكن و كار و غیر ذلك.»

امام خمینی در این پیام به جمیع كمیته‎هاي انقلاب اسلامي در سراسر كشور دستور دادند كه : «[کمیته ها]آنچه از این غنایم به دست آورده‎اند در بانك با شمارۀ معلوم بسپرند. و به دولت ابلاغ نمایید كه این غنایم، مربوط به دولت نیست و امرش با شوراي انقلاب است، و آنچه مأمورین دولت به دست آورده‎اند یا مي‎آورند، باید به همین شماره به بانك تحویل دهند. و كساني كه از این اموال چیزي به دست آورده‎اند، باید فوراً به كمیته‎ها یا بانك تحویل دهند و متخلفین مورد مؤاخذه خواهند بود.»[1]

انتصاب دادستان کل

رهبر انقلاب امروز طی پیامی مهدی هادوی را به سمت دادستان كل انقلاب جمهوري اسلامي منصوب کردند.[2]

تاریخ قطعی رفراندوم مشخص شد

امروز اعلام شد که رفراندوم بطور قطع در روز جمعه 10فروردین ماه سال آینده انجام خواهد شد .

در ورقه رفراندوم سوال شده است : با تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی که قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت موافقید یا نه ؟ جواب : آری یا نه ؟[3]

طرح پیشنهادی قانون اساسی از سوی دولت نیست

مهندش هاشم صباغیان معاون نخست وزیر در امر انتقال قدرت اعلام کرد : طرح پیشنهادی قانون اساسی که به رهبر انقلاب تقدیم شده از سوی دولت نبوده است .

وی ادامه داد : ما وزارتخانه ای ایجاد کردیم به نام وزارت طرحهای انقلابی که دکتر سحابی اداره آنرا بعهده دارد ، کار این وزارتخانه برنامه ریزی و طراحی نظامهای جدید آموزشی ، اقتصادی ، سیاسی و مسائل دیگر است .

صباغیان گفت : این وزارتخانه با کمک چند وزارتخانه دیگر و همفکری گروهی از متخصصان حقوقی و اندیشمندان قانون اساسی جدید را بررسی و تدوین می کنند .

وی ادامه داد : در حال حاضر کار تدوین قانون اساسی جدید مراحل پایانی خود را می گذراند ، اما طرح قانون اساسی که تقدیم رهبری انقلاب شده است از سوی کمیته تحقیقات و برنامه ریزی حسینیه ارشاد تدوین شده و در واقع یک طرح ابتکاری و آزاد است که به رهبری انقلاب جهت بررسی و اظهار نظر داده شده است .

صباغیان در مورد وعده آب و برق مجانی به مستمندان که چندی پیش از سوی دولت موقت مطرح شده بود نیز اعلام کرد : ما برای کمک به مستمندان و خانواده های کم درآمد ، طرحی تصویب کرده ایم که بموجب آن از شهریور گذشته به بعد و در آینده ، مصرف برق تا صد کیلووات در ماه رایگان است و از 100تا 150 کیلو وات فقط برای 50کیلووات هزینه دریافت خواهد شد .

صباغیان ادامه داد : در مورد آب استفاده از ده متر مکعب در ماه رایگان و از ده تا 15متر مکعب هزینه 5متر مکعب دریافت خواهد شد . [4]

آغاز صادرات نفت از دوشنبه آینده

صادرات نفت به خارج کشور از دوشنبه آینده آغاز خواهد شد . حسن نزیه رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در اجتماع کارگران صنعت نفت در اهواز ضمن اعلام خبر فوق گفت : روز چهاردهم اسفند اولین کشتی نفتکش نفت ایران را از جزیره خارک به خارج می برد .

وی گفت : شرکت نفت در حقیقت صندوق شاه سابق بود و افراد مشخص داخلی ماهانه از محل فروش نفت مبالغ کلانی دریافت می کردند . [5]

کمپانی های نفتی از ایران می روند

همچنین نزیه در یک کنفرانس خبری گفت : کمپانیهای بین المللی نفتی که پیشتر نفت ایران به وسیله آنها به فروش می رفت مجبور خواهند شد از ایران بروند .

وی ادامه داد : کنسرسیومی که از 14شرکت نفتی غربی تشکیل می شود و در 25سال گذشته بیشتر نفت ایران از طریق آنها به فروش می رفته است از قاموس نفت خذف خواهد شد .

گفتنی است کمپانی بریتیش پترولیوم 40درصد سهام کنسرسیوم را دارد . [6]

16هزار نفر ممنوع الخروج هستند

لیست افراد ممنوع الخروج از کشور در دست بررسی نهایی است و گفته می شود تاکنون نام قریب به 16هزار نفر در این لیست گنجانده شده است .

پیش بینی می شود این لیست تا آخر هفته آینده آماده و به اداره گذرنامه ابلاغ شود .

نام کلیه وزرا ، معاونان، وزارتخانه ها ، مدیران کل ، سفرا و وزرای مختار ، روسای سازمانها ، روسای کل ، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت های دولتی ، نمایندگان مجلسین ، مقامات مهم بخش خصوصی ، شهرداران شهرهای مهم ، استانداران و فرمانداران کل و دلالان بین المللی ، امرای ارتش و مقامات امنیتی که در طول 25سال گذشته در مصدر امور بوده اند در این لیست منظور شده است . [7]

برکناری 50مدیر و چهره معروف تلویزیونی

گروهی از مسئولان پیشین سازمان رادیو و تلویزیون که چهره های شناخته شده ای نیز در میان آنان به چشم می خورد به دستور صادق قطب زاده سرپرست جدید این سازمان برکنار شدند .

برکناری این افراد امروز صبح طی بخشنامه ای به اطلاع کلیه کارکنان سازمان رسید . در این بخشنامه تاکید شده است این افراد از امروز دیگر هیچ سمتی در سازمان ندارند . [8]

آنچنان که از اعلامیه قطب زاده مشخص می شود این گروه مرکب از 50 مسئول سابق سازمان رادیو و تلویزیون اولین کسانی هستند که اخراج شده اند و در آینده افراد بیشتری تصفیه خواهند شد . [9]

محاکمه هویدا به زودی آغاز می شود

به دنبال جمع آوری یک سلسله مدارک و دلایل کافی در مورد اتهامات وزیران و مقامات رژیم گذشته که هم اکنون در بازداشت به سر می برند کار تحقیق از آنان از هفته آینده آغاز می شود.

این کار توسط چند تن از قضات و افراد واجد صلاحیت و زیر نظر مستقیم شورای انقلاب انجام خواهد شد و پس از تکمیل پرونده ها محاکمه علنی گروه اول مقامات رژیم سابق اوایل سال جدید آغاز خواهد شد.

گفته می شود در سری اول محاکمات علنی شورای انقلاب علاوه بر هویدا چند تن از یاران نزدیک وی نیز محاکمه خواهند شد. [10]

انتصاب سرپرست وزارت صنایع و معادن

امروزاز سوی نخست وزیر علی اکبر معین فر وزیر مشاور در امور سازمان برنامه و بودجه با حفظ سمت به سرپرستی وزارت صنایع و معادن تا معرفی وزیر جدید این وزارتخانه منصوب شد .

همچنین از سوی وزیر کشور نصرت الله امینی به سمت استانداری فارس منصوب شد . [11]

بهره بانکی حذف نمی شود

سیاست جدید پولی کشور صبح شنبه آینده بوسیله رئیس کل تازه بانک مرکزی اعلام خواهد شد .

دکتر محمد علی مولوی رئیس کل تازه بانک مرکزی امروز صبح در این بانک شروع به کار کرد و طی گفتگوی کوتاهی اظهار داشت تمام تصمیم های مربوط به سیاست های پولی و اعتباری باید از سوی بانک مرکزی اتخاذ شود و بهمین جهت صبح شنبه آینده سیاست های پولی کشور رسما اعلام خواهد شد .

مولوی در این باره که یکی از مدیران بانک ها از حذف بهره بانکی بدلیل مخالفت آن با شرع اسلام خبر داده است گفت : این موضوع به هیچ وجه جنبه رسمی ندارد و در مورد آن مطالعه ای نیز نشده است . [12]

سکوت درباره بمباران سیرین ادامه دارد

سكوت دولت عراق و ارتش ملي اسلامي ايران در مورد بمباران دهكده مرزي «سيرين» وارد سومين روز خود شده است . با آنكه در اين مورد گزارشات محلي و خبرها ي رسيده به تهران حاكي است كه شدت بمباران تا بدان حد بوده كه دهكده را با خاك يكسان كرده است ولي مقامات رسمي محلي هيچ گزارشي به تهران نفرستاده‏اند.

انتصاب ها را نمی پذیریم

از سوي ديگر گروهي از نظاميان لشكر 28 سنندج با اجتماع در مسجد جامع، تحصن كرده‏اند. اين گروه كه خواست هاي خود را به صورت قطعنامه‏اي به كميته امام خميني در سنندج داده‏اند، به انتصابات ارتش اعتراض كرده‏اند.

در ميان متحصنين، اكثريت با سربازان، درجه داران و افسران جزء است. آنها از دولت موقت انقلاب خواسته‏اند با تشكيل شوراهاي موقت موافقت كرده و گزينش فرماندهان را به اين شوراها واگذارکنند . نظاميان اعتصابي مي‏گويند: هيچ نوع انتصاب را از بالا نمي‏پذيرند.

نماينده كميته امام خميني كه زير نظر مفتي زاده انجام وظيفه مي‏كند در محل تحصن نظاميان معترض حاضر شد و با آنها به گفتگو پرداخت.

ازسوي ديگر مفتي زاده گزارش مشروحي از حوادث كردستان را براي رهبري انقلاب و دولت فرستاده است . وی كه به دفعات تجزيه طلبي و جدايي از ايران را محكوم كرده و در گزارش خود فشرده‏اي از خواست هاي اهالي كردستان را بازگو نموده است .

ما هرگز از ایران جدا نبوده ایم

گروه كثيري از اكراد مقيم مركز كه به تازگي جمعيتي تاسیس کرده اند ، ضمن ارسال تلگرامي براي كميته امام خميني در كردستان، مطالب مغرضانه‏اي را كه پيرامون شورش كردها براي بدست آوردن استقلال منتشر شده است را محكوم كردند. سخنگوي اين گروه در تهران گفت: ما هرگز از ايران جدا نبوده‏ايم، حتي ساير برادران كرد ما در آن سوي مرزهاي ايران بارها ايراني بودن خود را به اثبات رسانده‏اند.

وی ضمن اعتراض به برنامه‏اي كه درتلويزيون به عنوان ديدار با نمايندگان اكراد پخش شد گفت: اين روزها همه خود را سخنگوي خلق كرد مي‏دانند. اين گروهها بايد بدانند مردم كردستان در بطن انقلابي ايران به رهبري امام خميني هميشه حضور داشته‏اند ولي ظلم هايي كه به ما مردم غرب ايران در طول سلطنت شاه و پدرش شده آنقدر زياد است كه امروز اگر واكنشهاي انفرادي نامطلوبي ظهور مي‏كند، چندان نبايد براين افراد خرده گرفت.

بارزانی خود را از انقلاب ایران جدا نمی داند

در ژنو يكي از سخنگويان رزمندگان بارزاني، خبر دخالت نيروهاي بارزاني را در حركت تجزيه طلبي كردستان بي اساس دانست و گفت: ما خود را از انقلاب ايران جدا نمي‏دانيم و همانطور كه رهبر ما در تلگرام به امام خميني متذكر شده همواره در خدمت انقلاب مردم ايران خواهيم بود. شبيه به اين گفته بنقل از سخنگوي حزب دموكرات پارت كه رهبر آن جلال طالباني است در جرايد بيروت به چاپ رسيده است. سخنگوي طالباني گفت: ما هرگز به ايران كه تحت اداره يك نظام اسلامي است حمله نمي‏كنيم و مطابق خواست برادران كرد خود در ايران، از اين انقلاب دفاع مي‏كنيم.

در حال حاضر به نظر مي‏رسد كه خواستهاي مردم كردستان كاملاً طبقه بندي شده و به شكل خود مختاري در امور داخلي، گزينش رهبران كردستان توسط انجمنهاي ايالتي و ولايتي، انتخاب فرماندهان ارتش از ميان افسران محلي و ضميمه كردن بعضي از مناطق در حوزه استانهاي مجاور است كه در طول سلطنت رضا شاه و شاه سابق ، از كردستان جدا شده است.[13]

تبریک حزب دموكرات كردستان عراق

كميته تداركات حزب دموكرات كردستان عراق، در تلگرامي خطاب به كميته انقلاب اسلامي امام خميني، پيروزي انقلاب ملت مبارز ايران را برديكتاتوري تبريك گفت. اين تلگرام كه به امضاي «محمود علي عثمان» رسيده است.

تجزیه طلبی سرکوب خواهد شد

از پاوه نیز خبر می رسد اعلاميه‏اي در 4 ماده توسط هلي كوپتر كميته نظامي اسلامي «قهرمانشهر» در منطقه «اورامانات» پخش شد و نارضايتي مردم اين منطقه را برانگيخت. در اين اعلاميه آمده است: مردم اورامانات! هر نوع زمزمه تجزيه طلبي، توسط ارتش ملي ايران با كمال قدرت سركوب خواهد شد.

كميته انقلاب اسلامي پاوه نيز خبر روزنامه‏ها مبني برزدوخورد در پاوه را تكذيب كرد و متذكر شد كه مردم پاوه از 6 ماه پيش با انقلاب ايران به رهبري امام خميني، اعلام همبستگي كرده‏اند.[14]

پرواز فانتوم ها در آسمان کردستان قطع شد

امروز همچنین خبر رسید پرواز هواپیماهای جنگنده فانتوم بر فراز شهرهای کردستان که در هفته گذشته مرتب صورت می گرفت از دیروز متوقف شده و کنترل سه پادگان مهم در آذربایجان غربی به دست چریک های مسلح کرد و نظامیان انقلابی افتاده است . [15]

خودمختاري كردها رابطه اي با تجزيه طلبي ندارد

داريوش فروهر وزير كاروامور اجتماعي امروز ضمن يك مصاحبه مطبوعاتي تاكيد كرد كه در گفتگوهاي خود با مردم كردستان به اين نتيجه رسيده است كه خودمختاري مورد نظر آنها دقيقاً ناظر بر مجموعه اختيارات، امكانات و آزاديهائي است كه مي‏توان به ايالت‏ها و ولايات ايران داد و اين مسئله به هيچ وجه ربطي با تجزيه طلبي ندارد.

نماینده اعزامی دولت موقت به کردستان که به تهران بازگشته است گفت :  مسئله«خودمختاري» و «حقوق مردم كرد» مسئله تازه اي نيست و مسئله اي نيست كه در متن انقلاب اسلامي ملت ايران، ابداع و اختراع شده باشدبلكه انقلاب ايران،امكان طرح مسائل با صداي بلند را فراهم آورده و آزادي‏هاي لازم را براي بيان خواسته‏ها و نظرات به همه افراد ملت ايران داده است. بنابراين تاكنون حرفي از هرج و مرج طلبي كردها و سوءاستفاده از موقعيت حساس كنوني و فرصت طلبي‏هاي ضد انقلابي در ميان نيست،حرف از يك دشواري قديمي است كه اكنون فقط شرايط مناسب براي بيان آن و گفت و گو درباره حدود آن بوجود آمده است.

فروهر ادامه داد : انكار نمي‏كنم كه من نيروهاي ضعيف و مخربي هم در كردستان ديدم كه به هيچوجه مورد تائيد مردم نيستند و متشابه اين نيروها، درزمان كنوني، در سراسر مناطق ايران – و حتي در خود تهران هم- وجود دارد.[16]

نتوانستیم جلوی سقوط شاه را بگیریم

جیمی کارتر رئیس جمهور امریکا  اعلام کرد از دست ما برای جلوگیری از سقوط شاه کاری ساخته نبود چرا که نمی توانستیم در مقابل نیروهای پیچیده اجتماعی ، سیاسی و مذهبی که منجر به سقوط شاه شد مقاومت کنیم.

کارتر ادامه داد : دولت جدید ایران تلاش دارد روابط حسنه ای با آمریکا برقرار کند و ما نیز می خواهیم به بهترین وجه با تغییرات در ایران مواجه شویم .

وی گفت : ارزیابی شخصی من این است که دولت جدید تصمیم جدی دارد تا در مورد دوستی با آمریکا و صدور نفت اقدام کند .

کارتر در بخش دیگری از سخنان خود گفت : آنچه روشن است ایران مال ما نبود که آن را از دست بدهیم ، ما مالک ایران نبوده و قدرت  و اراده کنترل امور ایران را نیز نداریم .

کارتر گفت : آمریکا نمی توانست یعنی قادر نبود  وضع سابق را در کشوری که مردم آن خواهان تغییر بودند حفظ کند . [17]

زیان میلیاردی آمریکا از انقلاب ایران

یکی از بانک های مهم آمریکایی پیش بینی کرده است که ناآرامی های ایران احتمالا در سال جاری به قیمت 2تا 3میلیارد دلار (21میلیارد تومان) جهت پرداخت بهای بیشتر نفت و از دست دادن صادرات برای آمریکا تمام خواهد شد .

گفته می شود کسری موازنه پرداخت های امریکا در سال جاری به 10میلیارد دلار خواهد رسید .

کسری موازنه پرداخت های آمریکا به کاهش صادرات و واردات و درآمدهای نامرئی از قبیل حمل و نقل مربوط می شود . [18]

سادات : ما رهبر جهان اسلام هستیم!

سادات رئیس جمهور مصر در پاسخ به درخواست دولت انقلاب اسلامی مبنی بر خودداری از پذیرفتن شاه گفت : شاه در صورت ورود به مصر حق فعالیت سیاسی نخواهد داشت . [19]

شاه که 26دی ماه سال جاری از ایران مستقیما به مصر رفته و چند روز میهمان سادات بود امروز در مغرب به سر می برد و رئیس جمهور مصر دوباره از او خواسته است تا برای اقامت به مصر برود .

وی در پاسخ به وزیر خارجه ایران که خواستار توضیح مصر در این باره شده بود گفت : اگر ایران مصر را رهبر جهان اسلام می داند ، کمک به برادرانمان در دوران سختی و بدبختی از ابتدایی ترین تعالیم دین مبین اسلام است، شاه در زمان قدرت کنار ما بود و ما اینک در روزگار بدبختی کنار او خواهیم ماند . [20]

[1] صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 267

[2] صحیفه امام ، جلد 6، صفحه 268

[3] اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 7

[4] اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 1

[5] همان ، صفحه 2

[6] کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 1

[7] اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 2

[8] کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 2

[9] اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 2

[10] کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 2

[11] اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 2

[12] اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 8

[13] اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 2

[14] اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 3

[15] کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 3

[16] کیهان ، 10اسفند 1357، صفحه 3

[17] اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 2

[18] کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 2

[19] اطلاعات ، 9اسفند 1357، صفحه 8

[20] کیهان ، 9اسفند 1357، صفحه 8

لینک کوتاه : https://arshiveiran.com/?p=1182

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.