تازه های آرشیو ایران

بهزاد نبوی : چاره ای نداریم باید نفت بفروشیم کالا بخریم! تخریب قبر رضا شاه توسط آیت الله خلخالی؛‌بنی صدر: ساختمان خراب کردن کار بسیار غلطی است و می شد آن جا موزه درست کنیم! سفیر اسرائیل در پاریس اعدام القانیان را تکان دهنده خواند؛ القانیان برای ما قابل احترام بود! رجایی : اگر از قدرت های بزرگ کمک می گرفتیم جنگ را یک شبه تمام می کردیم انقلاب فرهنگی چگونه شروع شد؛ شورای انقلاب پس از جلسه با امام: عده ای دانشگاه ها را به ستاد عملیاتی تبدیل کرده اند/ دولت نمی تواند کانون های توطئه را در دانشگاه ها بپذیرد/آیت الله خامنه ای : عده ای می خواهند دانشگاه را مسجد ضرار کنند! آخرین خبرها از بحران در روابط آیت الله طالقانی با نظام نوپا؛ امام خمینی: کسانی که خدا را قبول ندارند در حمایت از آیت الله طالقانی تظاهرات می کنند/اگر احمد ما را بگیرند و بکشند حرفی نمی زنم/ پیام مهم آیت الله طالقانی در مورد حوادث جاری! تشکر از دوستی که به اهمیت کار آرشیو واقف بود و خدمت بی نظیر او از یادها نخواهد رفت! هیچ نشریه قدیمی در کتابخانه ملی ایران امحاء نمی‌شود

1
رخدادهای ۹ اسفند ۱۳۵۹

محمد منتظری : هدف نهایی آمریکا انحراف مردم از حرکت ضد امپریالیستی است

  • کد خبر : 1185
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
محمد منتظری : هدف نهایی آمریکا انحراف مردم از حرکت ضد امپریالیستی است
حجت الاسلام محمد منتظری در مصاحبه ای با اعلام مواضع خود اظهار داشت : هدف نهایی آمریکا تضعیف دولت و انحراف افکار از حرکت ضد امپریالیستی است.

آیت الله هاشمی: یک وزیر فاسد نمی تواند از دروازه مجلس عبور کند

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت : یک وزیر فاجر و فاسد از دروازه مجلس نمی تواند عبور کند.

وی که در مسجد شهید هرندی سخن می گفت اظهار داشت : در کشور ما آزادی تشکیل احزاب وجود دارد اما به این شرط که سد راه جمهوری اسلامی نباشند.

هاشمی افزود : اکنون دشمن سخت نگران مجلس است که چه بکند با مجلسی که یک عده مسلمان در آن جا جمع شده اند و قدرت قانونی هم دارند و یک دانه وزیر فاسد و فاجر از این دروازه مجلس نمی تواند عبور کند اگر امروز دنیا را بگذارند کف دست این نمایندگان که شما خلاف عقیده خود رای دهید اکثر این ها حاضر نیستند برخلاف عقیده شان رای دهند و این مثل گذشته نیست که یک کسی از بالا دستور بدهد این قانون را بگذرانند و آنها بگذرانند.

هاشمی در مورد دولت رجایی نیز گفت : رئیس دولت ما آقای رجایی حزبی نیست قبلا عضو نهضت آزادی بود و بعد از انقلاب از نهضت آزادی بیرون آمد و خط آنها را نپذیرفت و ما در شورای حزب ایشان را تائید کردیم.

هاشمی در مورد کوپن و سیاست اقتصاد کوپنی نیز گفت : اقتصاد کوپنی روح اسلام است و این کار یک عده از بچه های مذهبی است که این طرح را درست کرده اند که اگر جنگ طولانی شود ممکن است کمبود ارزاق مشکل ایجاد کند ولی اگر کالاهای اساسی را دولت به اندازه نیاز مردم به قیمت ارزاق دولتی در اختیار مردم بگذارد دیگر ما وحشتی نداریم از این بزرگترها و ابرقدرت ها . [1]

محمد منتظری : هدف نهایی آمریکا انحراف مردم از حرکت ضد امپریالیستی است

حجت الاسلام محمد منتظری در مصاحبه ای با اعلام مواضع خود اظهار داشت : هدف نهایی آمریکا تضعیف دولت و انحراف افکار از حرکت ضد امپریالیستی است.

وی گفت : اسنادی که از لانه جاسوسی کشف شد بسیاری از افراد متمایل به غرب را افشا کرد.

شهید حجت‌الاسلام محمد منتظری در گفت‌وشنود با مجله «پاسدار انقلاب» (قم؛ 1359)

منتظری اظهار داشت : تا آن جا که بتوانیم از راه های مختلف به جنبش های آزادی بخش کمک می کنیم.

وی ادامه داد : ما می گوئیم با هر کشوری که مواضعش با مواضع ما سازگار باشد باید علیه ابرقدرت ها همگام و متحد شویم .

منتظری همچنین گفت : آن آزادی که با حاکمیت اسلامی تعارض داشته باشد نه تنها محکوم است بلکه باید سرکوب شود.[2]

نماینده آبادان دلایل اعتصاب غذای خود را تشریح کرد

ایرج صفاتی دزفولی یکی از نمایندگان آبادان که در اعتراض به عدم تکمیل کابینه در مجلس دست به یک اعتصاب غذای سه روزه زده است در مصاحبه ای به تشریح دلایل این اعتصاب پرداخت.

وی گفت : ما می دانیم که وزرا به مجلس باید معرفی شوند تا مجلس رای اعتماد به آن ها بدهد و طبق آئین نامه داخلی مجلس این مدت ده روز تعیین شده ولی الان حدود 6 ماه از آن تاریخ می گذرد.

وی ادامه داد : متاسفانه برای تکمیل کابینه اقدامی نشده و وزارتخانه های مهم خارجه ، اقتصادی و بازرگانی امروز بدون وزیر باقی مانده اند.مسئله وزیر دادگستری نیز مطرح است و باید شورای عالی قضایی هرچه زودتر تکلیف آن را روشن کند.

وی در ادامه به وضعیت کشور در شرایط جنگ پرداخت و گفت : وضع رادیو و تلویزیون به گونه ای است که انگار جنگی در کار نیست و این مسئله را بخصوص کسانی که به نحوی از انحا در مناطق جنگی هستند کاملا احساس می کنند. [3]

نمایندگان را در جریان متن مذاکرات قرار دهید

کمیسیون خارجی به ریاست سید محمد خاتمی و دفاع مجلس خواستار اطلاع نمایندگان از متن مذاکرات مسئولین با مقامات خارجی شدند.

در بخشی از اطلاعیه مشترک این دو کمیسیون آمده است : تمامی محافل بین المللی و سران دولت های اسلامی و غیراسلامی بدانند تا زمانی که حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی ما در اشغال نیروهای متجاوز است هرگونه مذاکره با دشمن مستقیم و غیرمستقیم محکوم است و هرگونه تلاشی از سوی آنان در این زمینه عبث و بیهوده است .

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است : از مسئولین کشور می خواهیم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در جریان کلیه مذاکرات خود با هر مقام خارجی که به ایران آمده است و یا در آینده خواهد آمد قرار دهند تا در هر موقع وظیفه خطیر نمایندگی خود را به شایستگی انجام دهند. [4]

اطلاعیه رئیس جمهوری درباره طرح دو فوریتی نمایندگان برای سرپرستی 3 وزارت خانه

امروز از سوی ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا در مورد لایحه ای که اخیرا برای تعیین سرپرست وزارت خانه های بی وزیر به مجلس داده شده است اطلاعیه ای صادر شد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : طرحی که به مجلس داده اند عواقب بس خطرناک برای کشور دارد بی اعتنایی به رای یک ملتی است که رئیس جمهوری را انتخاب کرده است .

در ادامه اطلاعیه بنی صدر آمده است : با بحران های موجود و این طور جناح بندی ها چگونه می توان بار مسئولیت را به دوش کشید؟

بنی صدر در پایان نوشت : در این زمینه به امام نامه نوشتم و منتظر اقدام ایشان هستم.[5]

گفتنی است در جلسه علنی روز چهارشنبه 6 اسفند مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح سرپرستی وزارت خانه های بی وزیر به وسیله نخست وزیر را تصویب کرد.

بر اساس ماده واحده این طرح بنا به ضرورت های حاد موجود و شرایط حساس فعلی کشور نخست وزیر موظف است تا تعیین وزیر برای وزارت خانه های بی سرپرست تصدی آنها را بر عهده بگیرد.

تبصره ذیل این ماده واحده نیز تاکید می کند : وزارت خانه هایی هم که به دلایلی وزراء تعیین شده خود را از دست داده و یا می دهند مشمول این ماده واحده هستند.[6]

[1] جمهوری اسلامی ، 9 اسفند 1359 ، صفحه 20

[2] کیهان ،9 اسفند 1359 ، صفحه 9

[3] کیهان ، 9 اسفند 1359 ، صفحه 1 و 2

[4] جمهوری اسلامی ، 9 اسفند 1359 ، صفحه 3

[5] کیهان ، 9 اسفند 1359 ، صفحه 1

[6] مشروح مذاکرات مجلس ، 6 اسفند 1359

لینک کوتاه : https://arshiveiran.com/?p=1185

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.